Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Nancy Peiffer over de workshop Mixed Classroom in practice

Nancy Peiffer is academisch Engels docent bij het Taalcentrum en vertelt kort over haar ervaringen met de workshop Mixed Classroom in practice van het Centre for Teaching & Learning.

“Wat mij het meeste aansprak aan de workshop ‘Mixed Classroom in Practice’ was de focus op diversiteit. Ik heb hele diverse groepen aan wie ik lesgeef en ik wilde daar heel graag meer over leren.”

Een veilige omgeving kan de motivatie en betrokkenheid van studenten vergroten
Het belangrijkste wat ik van deze cursus heb geleerd is dat het verminderen van het gebrek aan belevingswaarde van studenten en het creëren van een veilige omgeving in de klas de betrokkenheid van de studenten kan vergroten. Dit verhoogt vervolgens hun motivatie om de leerdoelen van de cursus te bereiken. Als een student meer interactie heeft met haar of zijn leraar en andere studenten in een als veilig ervaren omgeving, dan kan dit resulteren in motivatie om de in de klas gemaakte oefeningen en cursusopdrachten te doen en een hoger cijfer te willen halen. Verder draagt dit eraan bij dat studenten zich niet alleen meer thuis voelen in de cursus, maar ook in de universitaire leeromgeving. Daarom ben ik van plan de activiteiten die in ons cursusboekje staan te herzien voor kleinere en grotere groepen.

Meer interactie
Hoewel ik soms niet veel ruimte in mijn lesplan heb om extra inhoud toe te voegen, probeer ik nu wel 10 á 15 minuten in te zetten voor een activiteit waarin de studenten elkaar beter leren kennen en zo meer interactie met elkaar hebben. Ik heb voor de eerste les met een nieuwe groep bijvoorbeeld de opdracht ’50 seconden’ toegevoegd. Dan maak ik paren en hebben de studenten 50 seconden om zoveel mogelijk dingen op te schrijven die ze met elkaar gemeen hebben zonder fysieke overeenkomsten te benoemen.

Leeropbrengsten van de workshop
Daarnaast heb ik veel geleerd van de activiteiten, die waren erg uitdagend. Zoals de activiteit over identificatie en hoe je jezelf zou identificeren. Er kwam ook een student praten over haar hot moment: een moment waarop ze zich ongemakkelijk voelde tijdens de les en welke problemen daarmee gepaard gingen. Dat was erg interessant om te horen. Ook vond ik de reflectieve elementen erg leerzaam om te doen, inclusief het maken van een portfolio.

Ik zou de workshops aan iedereen kunnen aanraden, vooral docenten, maar bijvoorbeeld ook coördinatoren van lesplannen voor beginnende studenten. Er zijn heel veel activiteiten uit het Mixed Classroom model die je kunt gebruiken om nieuwe studenten geïnteresseerd te laten raken in onze programma’s, bijvoorbeeld tijdens open dagen wanneer er gastcolleges gegeven worden.

Mijn tip voor toekomstige deelnemers is: maak tijd vrij om de workshops voor te bereiden, dat zorgt er echt voor dat je alles uit de workshops kan halen.”

Ga naar de Mixed Classroom workshops

Nancy Pfeiffer

Andere deelnemers over de Mixed Classroom workshops

“Ik heb de workshop gevolgd omdat ik een stukje verantwoordelijkheid zag om ervoor te zorgen dat onze docenten weten hoe ze met hot moments in de klas om kunnen gaan.”

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon

Carin Weitering

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam