“Wat mij het meeste aansprak aan de workshop ‘Mixed Classroom in Practice’ was de focus op diversiteit. Ik heb hele diverse groepen aan wie ik lesgeef en ik wilde daar heel graag meer over leren.”
Een veilige omgeving kan de motivatie en betrokkenheid van studenten vergroten
Het belangrijkste wat ik van deze cursus heb geleerd is dat het verminderen van het gebrek aan belevingswaarde van studenten en het creëren van een veilige omgeving in de klas de betrokkenheid van de studenten kan vergroten. Dit verhoogt vervolgens hun motivatie om de leerdoelen van de cursus te bereiken. Als een student meer interactie heeft met haar of zijn leraar en andere studenten in een als veilig ervaren omgeving, dan kan dit resulteren in motivatie om de in de klas gemaakte oefeningen en cursusopdrachten te doen en een hoger cijfer te willen halen. Verder draagt dit eraan bij dat studenten zich niet alleen meer thuis voelen in de cursus, maar ook in de universitaire leeromgeving. Daarom ben ik van plan de activiteiten die in ons cursusboekje staan te herzien voor kleinere en grotere groepen.
Meer interactie
Hoewel ik soms niet veel ruimte in mijn lesplan heb om extra inhoud toe te voegen, probeer ik nu wel 10 á 15 minuten in te zetten voor een activiteit waarin de studenten elkaar beter leren kennen en zo meer interactie met elkaar hebben. Ik heb voor de eerste les met een nieuwe groep bijvoorbeeld de opdracht ’50 seconden’ toegevoegd. Dan maak ik paren en hebben de studenten 50 seconden om zoveel mogelijk dingen op te schrijven die ze met elkaar gemeen hebben zonder fysieke overeenkomsten te benoemen.
Leeropbrengsten van de workshop
Daarnaast heb ik veel geleerd van de activiteiten, die waren erg uitdagend. Zoals de activiteit over identificatie en hoe je jezelf zou identificeren. Er kwam ook een student praten over haar hot moment: een moment waarop ze zich ongemakkelijk voelde tijdens de les en welke problemen daarmee gepaard gingen. Dat was erg interessant om te horen. Ook vond ik de reflectieve elementen erg leerzaam om te doen, inclusief het maken van een portfolio.
Ik zou de workshops aan iedereen kunnen aanraden, vooral docenten, maar bijvoorbeeld ook coördinatoren van lesplannen voor beginnende studenten. Er zijn heel veel activiteiten uit het Mixed Classroom model die je kunt gebruiken om nieuwe studenten geïnteresseerd te laten raken in onze programma’s, bijvoorbeeld tijdens open dagen wanneer er gastcolleges gegeven worden.
Mijn tip voor toekomstige deelnemers is: maak tijd vrij om de workshops voor te bereiden, dat zorgt er echt voor dat je alles uit de workshops kan halen.”