Waarom heb je besloten deel te nemen aan het Inclusief Leiderschap programma?
Er waren eigenlijk twee redenen waarom ik me heb ingeschreven voor dit programma. Allereerst maakte ik deel uit van de SKO en concentreerde mijn project zich op het vergroten van diversiteit binnen de Research Track Law, met speciale aandacht voor het aantrekken van meer eerste generatie studenten. Ik dacht dat dit programma me zou helpen om dit project beter uit te voeren. Daarnaast had ik vorig jaar deelgenomen aan het Licht op Leiderschap in Onderwijs programma en was ik op zoek naar een leiderschapscursus die ik naast de SKO kon volgen. Het Inclusief Leiderschap programma was perfect vanwege de relatief korte duur ervan.
Wat trok je het meest aan in het programma?
Het programma bood veel ruimte om antwoorden te vinden op mijn eigen vragen. Hierdoor heb ik niet alleen geleerd op welke manieren leidinggevenden beter met diversiteit kunnen omgaan, maar ook dat leiderschap op verschillende manieren vorm kan krijgen. Door de kleine groep was er ook veel ruimte voor persoonlijke verhalen, die erg waardevol waren omdat ze me confronteerden met mijn eigen vooroordelen en mogelijkheden boden om het gesprek over diversiteit aan te gaan. Tot slot was de cursusleider empathisch en enthousiast.
Zijn er veranderingen in je werk die je toeschrijft aan deelname aan het programma?
Ik kon inzichten uit de cursus direct toepassen bij het schrijven van mijn SKO-dossier. Zo kon ik de situatie van eerste generatie studenten bekijken binnen het bredere kader van diversiteit aan de universiteit. Dit betekent concreet dat er voor ondervertegenwoordigde groepen in de academische wereld vaak nog onzichtbare drempels bestaan, zelfs als er ogenschijnlijk sprake is van gelijkheid. Het vereist gevoeligheid om die drempels waar te nemen en actief beleid om ze daadwerkelijk weg te nemen.
Aan wie zou je dit programma aanbevelen en waarom?
In het algemeen zou ik zeggen dat iedereen die diversiteit belangrijk vindt, iets kan leren van dit programma. Met name voor (toekomstige) leidinggevenden lijkt het me waardevol, omdat zij het ideaal van een meer diverse academische wereld kunnen vormgeven in hun keuzes en gedrag. Deze cursus biedt praktische handvatten hiervoor.
Heb je nog tips voor andere cursisten?
Een open en nieuwsgierige houding loont: hoe eerlijker je bent over je mogelijke vooroordelen, des te meer kun je leren van de cursus en je medecursisten.
Lees meer over de cursus Inclusive Leadership - the Mixed Classroom Educational Model in the leadership practice op de website van het Centre for Teaching & Learning.
Luigi Corrias over de cursus Inclusief Leiderschap
Luigi Corrias is universitair hoofddocent Rechtsfilosofie en vertelt in het kort over zijn ervaringen met de cursus Inclusive Leadership - the Mixed Classroom Educational Model in the leadership practice.
"Ik heb niet alleen geleerd op welke manieren leidinggevenden beter met diversiteit kunnen omgaan, maar ook dat leiderschap op verschillende manieren vorm kan krijgen."
Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning
Contactpersoon