Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Deelnemer Johan Roeland over de cursus Big Ideas in Curriculum Design

"Op dit moment ben ik bezig met het herzien van ons post-master onderwijsprogramma. Hoewel het programma inhoudelijk prima is, zie ik verschillende punten waarop het herzien moet worden, met name met betrekking tot de eindtermen, leerlijnen, leerdoelen en het toetsplan. Het Big Ideas in Curriculum Design programma leek me een aantrekkelijke benadering om deze herziening vorm te geven."

"Het concept van het bekijken van het curriculum vanuit 'big ideas' sprak me het meest aan aan dit programma. Het vraagt om een bredere blik, waarbij we nadenken over wat we vandaag de dag werkelijk nodig hebben in het onderwijs om de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd aan te kunnen. Het reflecteren op deze vraag en het integreren van de antwoorden in onze onderwijsontwikkeling is cruciaal. Denken in termen van 'big ideas' betekent ook nadenken over wat echt belangrijk is.

Ik probeer nu ook echt te schakelen tussen het metaperspectief van grote ideeën en maatschappelijke urgentie enerzijds, en anderzijds het praktische werk van onderwijsontwikkeling. Het is een voortdurende balans tussen uitzoomen en inzoomen, waarbij we steeds zoeken naar het fundamentele belang van onderwijs.

Deze benadering is relevant voor iedereen die betrokken is bij curriculumontwikkeling en -herziening. Het interdisciplinaire karakter van dit programma is enorm leerzaam. Het helpt om vanuit verschillende perspectieven naar ons eigen vakgebied te kijken en het brengt verrassende verbindingen met zich mee. Zo opperde ik zelf het idee om te werken met het 'big idea' van 'human and planetary flourishing', vanuit mijn affiniteit met de theologie van flourishing. Hoewel ik dit idee zelf niet volledig kon integreren in ons programma, vonden collega's van andere faculteiten het inspirerend om vanuit dit perspectief naar de eigen opleiding te kijken."

Johan Roeland is universitair hoofddocent Media, Religie en Populaire Cultuur en heeft in het najaar van 2023 de cursus 'Big Ideas in Curriculum Design' gevolgd.

Ga naar de cursus Big Ideas in Curriculum Design

"Het interdisciplinaire karakter van dit programma is enorm leerzaam. Het helpt om vanuit verschillende perspectieven naar ons eigen vakgebied te kijken en het brengt verrassende verbindingen met zich mee."

Andere deelnemers aan het woord

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon

Carin Weitering

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam