Jaarcampagne VUfonds

Draag bij aan de aanschaf van een unieke atlas en de restauratie van oude drukken

De erfgoedcollecties van de Vrije Universiteit Amsterdam vertegenwoordigen de bijzondere culturele identiteit van onze universiteit. Ze zijn een rijke bron voor onderwijs en onderzoek, bieden context voor wetenschappelijke ontdekkingen en dragen bij aan de academische waarden van de VU. Om een unieke atlas te kunnen toevoegen aan deze collecties, en oude drukken te kunnen restaureren, is úw bijdrage onmisbaar. Helpt u mee?

"We hebben als opdracht dit erfgoed te bewaren en beschikbaar te stellen"

Benieuwd naar wat onze conservatoren vertellen over de unieke erfgoedcollecties?
Scroll naar de video onderaan deze pagina.

Bijzondere collecties
Het academisch erfgoed van de VU vertelt de geschiedenis van het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek aan onze universiteit in verschillende vakgebieden. De Universiteitsbibliotheek beheert een groot aantal collecties, waaronder de bijzondere collecties met handschriften en oude drukken, protestants erfgoed, kunst en academisch erfgoed, en kaarten en atlassen. Veel objecten zijn uniek en kostbaar. De conservatoren van de Universiteitsbibliotheek hebben de opdracht om het erfgoed goed te bewaren en beschikbaar te stellen voor onderwijs en onderzoek.

Grotere wereld door geografische kennis
De collectie kaarten en atlassen bij de VU is omvangrijk: met circa 50.000 kaartenbladen en 5.000 atlassen behoort de VU-collectie tot de grotere kaartencollecties van Nederland. De aanschaf van een unieke atlas van de wereldgeschiedenis uit 1830 staat hoog op het verlanglijstje van de conservatoren.

‘Deze atlas laat zien hoe de wereld, door een toenemende geografische kennis, steeds groter werd’, aldus conservator Kaarten en Atlassen Reinout Klaarenbeek . ‘Daarnaast geeft hij een mooi beeld van de joods-christelijke traditie in Europa. Het is daarom een interessant werk voor discussies rondom kolonialisme en inclusiviteit. Het unieke aan deze atlas is ook dat hij niet in andere bibliotheken beschikbaar is. De atlas zou dan ook een enorme aanwinst zijn voor de VU.’

Restauratie van oude drukken
Niet alleen de aanschaf van deze atlas vraagt om externe financiering, ook voor de restauratie van oude drukken wordt een beroep gedaan op donateurs. De collectie met handschriften en oude drukken omvat 80.000 werken. Het is een historische collectie: de oudste publicaties dateren van halverwege de 15e eeuw tot circa 1800 en hebben letterlijk een lang leven achter de rug.

‘Sommige banden zijn zo ernstig beschadigd dat ze nu in het geheel niet gebruikt mogen worden’, zegt conservator Handschriften en Oude Drukken Willemien van Dijk. ‘Hierbij zitten ook boeken die tot de kern van onze collectie behoren. Wij willen deze boeken graag inzetten voor onderwijs en onderzoek aan de VU en daarom is het ontzettend belangrijk om ze te restaureren.’

Zorg voor de uitbreiding en het behoud van onze erfgoedcollecties: draag bij aan de aanschaf van een unieke atlas van de wereldgeschiedenis en de restauratie van belangrijke oude drukken. Hartelijk dank voor uw steun!

"Alle publicaties hebben een lang leven achter de rug"

Conservatoren Willemien van Dijk en Reinout Klaarenbeek vertellen over het restauratieproces van oude drukken en de aanschaf van een unieke atlas.