Ontdek het verborgen verleden van Abraham Kuyper

Draag bij aan de digitalisering van het archief van Abraham Kuyper

Abraham Kuyper: de man zonder wie de Vrije Universiteit Amsterdam niet zou hebben bestaan. Een man over wie nog heel veel te ontdekken valt. In zijn archief bij de VU bevinden zich namelijk duizenden onleesbare brieven en documenten. Alleen met jóuw steun wordt zijn complete archief toegankelijk.

Het archief bij de VU: een goudmijn van kennis
Abraham Kuypers invloed is nog steeds merkbaar, en zijn levenswerk is cruciaal voor de identiteit van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zijn archief bij de Universiteitsbibliotheek van de VU bevat niet alleen informatie over zijn politieke en theologische werk, maar ook over de man zelf. Er is alleen één obstakel: Kuypers handschrift is bijna onleesbaar.

Een digitale oplossing
Een digitale tool, die met behulp van kunstmatige intelligentie te trainen is op een specifiek handschrift, kan het complete archief van Abraham Kuyper transcriberen. Dit maakt niet alleen kennis over Kuyper zelf, maar ook over zijn tijdgenoten vindbaar.

De transcripties zouden de toegankelijkheid van het archief daarnaast aanzienlijk vergroten, want wereldwijd zijn studenten en onderzoekers gefascineerd door Kuyper. Bovendien kan het model worden gedeeld met andere instellingen, zodat nieuwe bronnen of handschriften van Kuyper die zich elders bevinden, automatisch getranscribeerd kunnen worden.

Dit lukt alleen met jóuw steun
Om dit historische project succesvol te kunnen voltooien, moeten vele bestaande transcripties worden verzameld en ingevoerd. Het gaat hierbij om een tijdrovende klus waarvoor de conservatoren voor de periode van een half jaar iemand moeten inhuren. Hierbij komen nog de kosten voor het gebruik van de digitale tool. Het zijn kosten waarvoor de conservatoren afhankelijk zijn van externe financiering.

Conservator Myrthe Bleeker vraagt jou daarom om hulp:

"Het maken van transcripties is erg arbeidsintensief werk"

Help jij mee het handschrift van Abraham Kuyper verder te ontcijferen, en zijn complete archief toegankelijk te maken?