Jaarcampagne VUfonds

Gelijke kansen voor iedereen: steun vluchtelingstudenten

Vergeleken met studenten die in Nederland zijn geboren en opgegroeid, hebben vluchtelingstudenten het meestal een stuk lastiger. Zij beschikken vaak niet over het netwerk of de juiste middelen om zorgeloos te kunnen studeren. Met relatief kleine studiebeurzen, om bijvoorbeeld studieboeken of een laptop aan te schaffen, zijn deze studenten al snel geholpen. Helpt u mee om onze vluchtelingstudenten een financieel steuntje in de rug te geven?

"Je kunt je geschiedenis niet veranderen, maar wel je toekomst opbouwen"

Benieuwd naar het verhaal van voormalig vluchtelingstudent Omar Hammad?
Scroll naar de video onderaan deze pagina.

Studeren niet voor de elite
De crowdfundingsactie die het VUfonds eerder dit jaar in het leven riep om studenten uit Oekraïne en Rusland te helpen, liet zien dat veel VU-alumni begaan zijn met vluchtelingstudenten. Kansen die zij in het verleden zelf kregen, gunnen zij anderen ook. Het VUfonds richt zich met deze eerste jaarcampagne, vanuit het thema onderwijs, dan ook op gelijke kansen voor vluchtelingen die aan de VU (willen) studeren. Studeren is immers niet voor de elite, maar voor iedereen.

Beperkt vangnet
In vergelijking met studenten die in Nederland zijn geboren en opgegroeid, hebben vluchtelingstudenten het vaak lastiger. Ze missen het netwerk en de financiële middelen om zich zonder zorgen te kunnen richten op hun studie en hebben een beperkt vangnet. Ook moeten ze wegwijs raken in het Nederlandse onderwijssysteem. Om zich verder te kunnen ontwikkelen en in Nederland een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij, is extra financiële ondersteuning tijdens hun studietijd voor hen essentieel.

Ervaringen van een voormalig vluchtelingstudent
Omar Hammad kwam op 16-jarige leeftijd als vluchteling uit Irak naar Nederland en is nu werkzaam als arts-assistent chirurgie. Als geen ander weet hij hoe moeilijk het is om als vluchteling je draai te vinden in een compleet ander land, je daar te ontwikkelen en een leven op te bouwen.

‘Als vluchtelingstudent heb je te maken met tegenslagen en situaties die Nederlandse studenten niet kennen’, vertelt hij. ‘Met een juridische procedure bijvoorbeeld, om te beoordelen of je wel of niet in Nederland mag blijven, of met financiële onzekerheden.’ Door het volgen van de VASVU-opleiding, een voorbereidend jaar voor anderstalige studenten aan de VU, kreeg Omar de kans om zijn droom waar te maken en geneeskunde te gaan studeren.

Hij ondervond veel hulp en begeleiding van zijn docenten. ‘Ik vond het heel fijn om te ervaren dat mijn universiteit me zo wilde steunen. Het is fantastisch dat er nu ook donateurs zijn die kleine studiebeurzen mogelijk maken, zodat je succesvol kunt worden, ongeacht je herkomst.’

Lastenverlichting voor korte termijn
Met het streefbedrag voor dit project kunnen vluchtelingstudenten een relatief kleine studiebeurs ontvangen om hun lasten op korte termijn te verlichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanschaf van studiemateriaal, de betaling van hun kosten voor levensonderhoud gedurende een korte periode, of het betalen van onkosten om een academisch evenement bij te wonen. Bedragen worden individueel vastgesteld tot een maximum van 2.500 euro per student.

Help vluchtelingstudenten aan extra financiële ondersteuning, zodat zij met minder zorgen kunnen studeren. Hartelijk dank voor uw steun!

"Fijn om te ervaren dat de universiteit jou zo wil steunen"

Arts-assistent chirurgie Omar Hammad kwam op 16-jarige leeftijd als vluchteling uit Irak naar Nederland. Hij vertelt hoe extra ondersteuning hem heeft geholpen zich te ontwikkelen en een nieuw leven op te bouwen.