De grote stap naar de universiteit

Gelijke kansen voor iedereen: steun eerstegeneratiestudenten

Voor studenten die als eerste binnen hun familie gaan studeren, kan de stap naar het hoger onderwijs behoorlijk groot zijn. Het gebrek aan een financieel vangnet of netwerk zorgt ervoor dat studeren voor velen van hen niet vanzelfsprekend is. Met jouw steun helpen we eerstegeneratiestudenten op weg binnen de VU én zorgen we ervoor dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen.

Het wennen aan een universiteit met onbekende normen, waarden en omgangsregels: voor menig eerstejaarsstudent is het al een uitdaging, laat staan hoe het is als je de eerste bent binnen je familie. Eerstegeneratiestudenten moeten deze nieuwe wereld veelal zelfstandig ontdekken, omdat hun ouders hen hierin niet kunnen ondersteunen. Hierdoor voelen ze zich vaak onzeker of een buitenbeentje, wat kan leiden tot faalangst en het gevoel er alleen voor te staan. Daarnaast moeten veel van deze studenten werken naast hun studie om de kosten te dekken, wat extra druk oplevert.

Uit cijfers blijkt dat deze combinatie van uitdagingen leidt tot een hogere uitval onder eerstegeneratiestudenten. Dit benadrukt het belang van adequate ondersteuning en begeleiding.

Het Better Prepared-programma
De VU speelt in op deze behoefte met het programma 'Better Prepared'. Binnen dit programma worden eerstegeneratiestudenten begeleid door studenten die voor dezelfde uitdagingen hebben gestaan.

Dit lukt alleen met jóuw steun
Om meer eerstegeneratiestudenten op weg te helpen én hen ook tijdens hun studie te ondersteunen, zijn extra begeleiders nodig. VU-alumnus Darine el Houfi vraagt jou om hulp:

"Wij hebben nooit meegekregen hoe je student wordt"

Zorg jij ervoor dat eerstegeneratiestudenten hun weg vinden binnen onze universiteit en zich kunnen blijven ontwikkelen? Hartelijk dank voor je bijdrage!