Doelen erfgoed behaald dankzij steun donateurs VUfonds

21 december 2023
Om een aantal unieke drukken uit de 17e eeuw te kunnen restaureren en een bijzondere atlas te kunnen aanschaffen, vroegen we met het VUfonds vorig jaar om hulp. Met succes!

De Universiteitsbibliotheek (UB) gaat een spannende periode tegemoet. Dankzij de steun van donateurs van het VUfonds zijn vier unieke drukken uit de 17e eeuw onderweg naar het atelier ter restauratie. Deze boeken zijn uniek, omdat er geen andere exemplaren van bekend zijn.

Daarnaast heeft de UB een bijzondere atlas kunnen aanschaffen. Deze historische atlas uit 1830 laat de wereldgeschiedenis zien aan de hand van twintig kaarten. Het zijn reconstructies van hoe de wereld er op een bepaald moment uitzag en je kunt hierop zien hoe de kennis van de wereld uitbreidt. De atlas is een bijzondere verrijking voor de collectie kaarten en atlassen van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Conservator Reinout Klaarenbeek en zijn collega’s zijn momenteel druk bezig om ervoor te zorgen dat straks niet alleen onderzoekers, maar ook studenten en alumni de atlas kunnen bezichtigen.

Hartelijk dank aan alle donateurs!