Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Hoe leren vogels zingen?

Hoe leren jonge zangvogels hun liedjes fluiten? Tot nu toe werd dat vooral onderzocht met geluidsopnames of video. De RoboFinch, een zingende robot die sterk lijkt op een echte zebravink, maakt beter onderzoek mogelijk. De blauwdruk van de robot is via open-source beschikbaar, zodat iedereen zijn eigen robot kan 3D-printen en construeren. Dat kan meer kennis opleveren.

"Met een robot kun je dingen doen die je met echte dieren niet kunt doen", vertelt Wouter Halfwerk, universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsetrdam, een van de leiders van het onderzoek. "Zo kun je bijvoorbeeld onderzoeken of vogels ook op beweging letten als ze hun taal leren, net zoals mensenbaby’s naar bewegende lippen kijken om zelf beter te leren praten.” Binnen het project Seeing Voices, en internationaal onderzoeksteam onder leiding van Halfwerk en Katharina Riebel van het Instituut Biologie Leiden (IBL) werd de robot ontwikkeld en getest samen met het Technologiecentrum van de VU. 

Vocaal leren
“Net als kinderen, beginnen jonge zebravinken met brabbelen. Ze horen de vogelzang van soortgenoten, onthouden dat en beginnen te oefenen,” vertelt Katharina Riebel. “Gedragsbiologen willen meer weten over dit vocaal leren, maar tot nu toe was dat vooral door zang te laten horen via een luidspreker. Maar bij leren zingen hoort veel meer, zoals snavel- en keelbewegingen en de lichaamshouding. Van een videoopname kunnen zebravinkjes niet zo goed leren als van een soortgenoot.”

RoboFinch geaccepteerd
Gelukkig konden ook de vogels de RoboFinch waarderen. “Zebravinken zijn vaak eerst terughoudend met nieuwe objecten, maar ze waren meteen enorm nieuwsgierig,” vertelt promovenda Judith Varkevisser, die de experimenten uitvoerde aan de Universiteit Leiden. “Ze komen ernaast op de stok zitten en kwetteren ertegen aan. En nog belangrijker: de jonge vogels zitten stil en bestuderen de RoboFinch als deze begint met bewegen en we vogelzang afspelen. Ze lijken echt naar de robot te luisteren! Dat bewijst dat we de RoboFinch kunnen gebruiken in onze studies naar vocaal leren en of het zien van de bewegingen die bij het zingen horen hiervoor belangrijk zijn.”

Bouwpakket
Met dit positieve resultaat kan het Seeing Voices team nu verschillende aspecten van vogelzang als een soort bouwpakket samenstellen. “Willen we alleen beweging of de audio, of juist alles tegelijk afspelen? Ook gaan we proberen om de RoboFinch interactief te maken: dan kan hij beginnen met zingen zodra de vogels op een bepaalde stok gaan zitten”, aldus Riebel. 

Delen om meer kennis te krijgen
De resultaten van de eerste tests met zes verschillende Robofinches zijn gepubliceerd in Methods in Ecology and Evolution onder een open-source licentie, zodat iedereen zijn eigen robot kan 3D-printen en construeren. Wouter Halfwerk: “We delen de blauwdruk graag met anderen, in de hoop dat we nog meer over vocaal leren kunnen ontdekken. We zijn erg benieuwd welke nieuwe inzichten we de komende jaren met deze techniek kunnen verkrijgen.”

Lees hieronder hoe de RoboFinch werd geconstrueerd. 

Bekijk ook

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam