Help je studenten regie te nemen over hun eigen leerproces

Stimuleren van zelfverantwoordelijk studeren (workshop)

Wil je je studenten stimuleren om de eigenaarschap te nemen over hun eigen leerproces? In de workshop 'Stimuleren van zelfverantwoordelijk studeren' maak je kennis met de voorwaarden van zelfverantwoordelijk studeren en de onderliggende concepten van zelfverantwoordelijk leren. Daarnaast krijg je concrete tips en adviezen om deze kennis te integreren in je onderwijs.

Studenten zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor hun studievoortgang en -succes, maar hoe vaak ben jij als docent toch nog de stok achter de deur? Zelfs met innovatief onderwijs, actuele didactiek en een sluitende organisatie is er nog geen garantie voor student- en/of studiesucces. Uiteindelijk voeren studenten zelf de eindregie op hun leerproces en beslissen zij zelf of en hoe zij leren, waarbij de resultaten soms eerder tegen- dan meevallen.

Herken je dit? In deze workshop bieden we inzichten en handvatten uit de literatuur over zelfverantwoordelijk leren, waarmee je studenten kunt stimuleren om zelf aan de slag te gaan en de regie te nemen over hun studiesucces. Hoe kunnen we ons onderwijs beter inrichten met inzichten uit de theorie rondom verantwoordelijkheid, eigenaarschap en regie? Welke inzichten heeft een student nodig om zelfstandig te leren en hoe biedt je deze het beste aan? Met andere woorden: hoe krijg je het zweet op de juiste rug? Dat en meer staat centraal in de workshop Stimuleren van zelfverantwoordelijk studeren.

Resultaat
Na de workshop heb je:

• kennis gemaakt met wat een student nodig heeft om zelfverantwoordelijk te studeren;
  • kennis gemaakt met de onderliggende concepten van zelfverantwoordelijk leren;
  • tips en adviezen gekregen om dit een plek te geven in jouw onderwijs.

Hierdoor krijgt je onderwijs betere resultaten en bereiken je studenten het studiesucces dat ze in zich hebben.

Voor wie?

Docenten in het hoger onderwijs.

Data en contact

Meer informatie en contact

Snelle navigatie

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Laura Arnesano via ctl@vu.nl.

• Laura Arnesano
  • Medewerker studentzaken & marketingcommunicatie