Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Verdieping Basiskwalificatie: Coachen en begeleiden van studenten

Je hebt oog voor studenten en wilt hen graag coachen naar meer zelfverantwoordelijk studiegedrag. In deze cursus leer je meer doelgerichte coachgesprekken te voeren. Het gaat om de gespreksvormen kennismaken, (probleem)verheldering, voortgang en leerdoelen stellen, feedback en confronteren en gesprekken waarin gedragsverandering centraal staat.

Natuurlijk beschik je al over de nodige kennis en ervaring. Je verbetert je eigen coachstijl in deze module door te analyseren wat je al goed kunt en waar je nog kunt verbeteren. Door bewust met een gespreksagenda, doelen en gesprekstechnieken te oefenen, tijdens de bijeenkomsten. Daarbij organiseren wij en organiseer jezelf feedback zodat je een beter beeld krijgt van je vorderingen. Hierbij gebruiken we enkele reflectie- en coachmodellen, video en leer je gestructureerd te werken.

Voor wie?
Deze cursus is voor studieadviseurs en docenten die oog hebben voor de individuele student. Ook kunnen leidinggevenden de cursus volgen indien ze hun collega’s willen coachen. Inhoudelijk is het een verdieping op het begeleidingsdeel in de Basiskwalificatie Onderwijs. Je hoeft de BKO echter niet gevolgd te hebben om deel te kunnen nemen aan deze cursus. Het is belangrijk dat je gesprekken voert met studenten of collega’s. Als studieadviseur of als docent, vanuit mentoraat of tutoraat van je faculteit. Eén op één of in kleine groepen. Je werkt met je eigen casuïstiek, zodat je tussen de cursusdagen door kunt oefenen.

Deze cursus is toegankelijk voor deelnemers binnen en buiten de VU. 

Deelnemers aan het woord

  • "Fijn dat we met eigen casussen kunnen oefenen."
  • "Ik vond de sfeer relaxed en ben nu zeker in staat om beter te begeleiden. Ik heb door de cursus extra handvatten gekregen en meer houvast. Een fijne en praktische cursus!"
  • "Het is een uitdagende cursus met veel praktische oefeningen en voor mij een grote opbrengst."
  • "Er wordt een goede sfeer gecreëerd waarin oefenen, leren, vragen stellen vertrouwd voelt. Combinatie tussen theorie en oefenen sprak mij erg aan. Fijn dat er ruimte is om ervaringen te delen, erg leerzaam en herkennen in de verhalen van anderen geeft een goed gevoel en versterkt voor mij ook het groepsgevoel."
  • "Tools en ervaringen zeker bruikbaar bij begeleiden studenten en kleinschalige lessen. Ook in interactie met collega's en teamleden."

Meer over deze cursus
Inhoud
Data, kosten en contact

Meer informatie en contact

Snelle navigatie

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Laura Arnesano via ctl@vu.nl.

Contactpersoon

  • Laura Arnesano
  • Medewerker studentzaken & marketingcommunicatie

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam