De VU, dat ben jij

Om te weten wie je bent, moet je weten waar je vandaan komt. En de Vrije Universiteit Amsterdam heeft een lange geschiedenis die bijna twee eeuwen teruggaat.

De universiteit is een broeiplek van kennis. Kennis die we op allerlei manieren verkrijgen. Waar we vroeger nog met z’n allen de archiefkast indoken, zitten we nu massaal achter onze beeldschermen. De universiteit verandert met z’n tijd mee. En samen maken we de VU tot de universiteit van de toekomst: een universiteit waar iedereen welkom is, we kennis uit alle hoeken van de wereld omarmen en waarin we nadenken over onze rol in de maatschappij.

• Onze geschiedenis
    De VU is opgericht in 1880, onder leiding van theoloog, journalist en politicus Abraham Kuyper. Hij kreeg financiële hulp door particuliere giften van onder andere bierbrouwer Willem Hovy. De universiteit startte met drie faculteiten - Theologie, Rechten en Letteren - en vijf studenten. Bijna anderhalve eeuw later hebben we inmiddels 53 opleidingen en 26.000 studenten, met ongeveer 145 verschillende nationaliteiten op één campus waar wetenschappers dagelijks samenwerken aan maatschappelijk onderzoek.
  • Een vrije universiteit voor iedereen
    Het zit al in onze naam: vrijheid is de basis van onze universiteit. Je bent hier vrij om te zijn wie je bent, vrij om je op persoonlijk én intellectueel vlak te ontwikkelen, en vrij om buiten de gebaande paden te gaan.
    Maar vrijheid brengt ook altijd een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. Vrijheid is namelijk niet voor iedereen vanzelfsprekend; als student maken we je daar niet alleen van bewust tijdens je studie, maar zorgen ervoor dat je die waarden ook meeneemt nadat je bent afgestudeerd. Op de campus werken we interdisciplinair; dat wil zeggen dat je ook búiten je eigen vakgebied kijkt. Zo hebben we bijvoorbeeld het A Broader Mind-project, waarbij studenten van alle opleidingen bij elkaar komen om met een bredere blik naar zichzelf en naar de wereld om zich heen te kijken. Maar we hebben nog veel meer projecten, die er stuk voor stuk voor zorgen dat jij je als student op alle vlakken ontwikkelt en je kennis laten maken met werelden buiten jouw vertrouwde bubbel. Ook dát is vrijheid.

Bekijk de VU Onderwijsvisie