Maak de juiste studiekeuze in zes stappen

Zit je in 4 of 5 vwo en vind je het lastig om te bedenken wat je hierna wilt doen? Geen paniek, je bent niet de enige!

Gelukkig heb je nog even de tijd om een goede keuze te maken. Misschien heb je al een opleidingspresentatie bijgewoond op je school of ben je tijdens een LOB les aan de slag gegaan met de VU lespakketten uit de Concept Store. Dan heb je een voorproefje gehad van wat er allemaal bij komt kijken om een goede studiekeuze te maken. Gelukkig zijn er veel manieren om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden en vooral van wat bij je past! Want vergeet niet, studeren moet ook vooral leuk zijn. Wij helpen je daar graag bij. Met onderstaand stappenplan proberen we het wat makkelijker voor je te maken zodat je je goed kunt voorbereiden.

Welke studie sluit aan bij jouw interesses?

Doe de check

De zes stappen:

• #1 Bepaal waar je talenten en interesses liggen
    Ga bij jezelf na van welke onderwerpen of vakgebieden je enthousiast wordt. Waar praat je graag over met anderen? Welke gesprekken geven je energie? Waar gaat je natuurlijke interesse naar uit of waar ben je goed in? Als je het lastig vindt om dit te bedenken, dan kan de VU Studie Inspirator je misschien helpen. Je kunt ook gelijk op de blauwe balk hierboven klikken om deze te starten.
  • #2 Bekijk het VU aanbod aan opleidingen
    Ga je eens verdiepen in welke bacheloropleidingen de VU biedt en bedenk welke opleiding(en) goed aansluit(en) bij wat jij leuk en interessant vindt. Schrijf die voor jezelf op en streep ook door wat (toch) niet bij je past.
  • #3 Bezoek een (online) open dag
    Ben je erachter bij welke opleiding(en) jouw grootste interesse ligt? Bezoek dan eens onze Bachelordag. Daar kun je vragen stellen aan studenten en opleidingsvideo’s bekijken. Ook kun je er informatie opvragen over inschrijving, financiën, wonen in Amsterdam en studeren in het buitenland. Als je nog twijfelt tussen opleidingen, doe dan mee aan de workshop ‘Kiezen uit alternatieven’ of het werkcollege ‘Oriënteren op een keuze’.
  • #4 Wees student voor een dag
    Tijdens het proefstuderen of meelopen aan de VU ben je een dag(deel) te gast bij de opleiding van jouw keuze. Je kunt dan bijvoorbeeld een (web)college of werkgroep bijwonen of gewoon een dagje meelopen met een zittende student.
  • #5 Doe een laatste check
    Heb je het gevoel dat je er bijna uit bent, maar heb je behoefte aan een laatste controlemoment? Dat kan voor een aantal opleidingen via VU Studiekeuzecheck. Alle studenten die zich op tijd aanmelden, hebben recht op zo’n check en een persoonlijk advies. Bij de meeste opleidingen is deze activiteit zelfs verplicht, want zowel voor jou als voor de VU is het belangrijk om te weten dat jij goed past bij de opleiding van jouw keuze.
  • #6 Schijf je in voor een studie
    Ben je eruit welke studie het beste bij jou past? Schijf je dan in via de blauwe button 'meld je aan' op de opleidingskeuze van jouw keuze.

Misschien ben je hier ook naar op zoek?

Wil je meer weten?

Heb je vragen?

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl.

Of stuur een WhatsApp-bericht naar +31 (0)6 82548367.