Curricula worden vaak voller tijdens herontwerp: nieuwe inhoud komt erbij, maar weinig verdwijnt. De SED-methodiek helpt bij het bewust schrappen en herinrichten van onderdelen, met oog voor de emotionele kant van dit proces. Het gaat niet alleen om wát je schrapt, maar ook om hoe je dat doet. Dit helpt je om meer rust en overzicht te creëren – voor jezelf en voor je studenten.
In de verschillende fasen van dit proces helpt het om te werken met rituelen. Dit brengt ons bij een uitdaging: hoe vorm je een ritueel tijdens het onderwijsherontwerpproces? Om je een start te bieden organiseert het Centre for Teaching & Learning op 5 september en 13 november 2025 de workshop ‘Opruimen van curricula: ontwerpen van rituelen'.
Voor wie?
Docenten werkzaam in het mbo/hbo/wo.
Kosten
€85,-
Aanmelden
Via het online inschrijfformulier.
De SED-methodiek: opruimen van (over) volle curricula in het hoger onderwijs
Hoe creëren we curricula met meer rust en ruimte voor studenten en docenten? De SED-methodiek helpt.
Opruimen van (over)volle curricula in het hoger onderwijs
In deze whitepaper maak je kennis met de SED-methodiek: een vernieuwende aanpak om overvolle curricula in het hoger onderwijs op te ruimen. Je leest hoe deze methodiek niet alleen helpt bij het maken van inhoudelijke keuzes, maar ook ruimte biedt voor de emoties die daarbij komen kijken. De SED-methodiek geeft praktische handvatten voor het creëren van rust, ruimte en draagvlak tijdens curriculumherziening.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning
Contactpersoon