Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Sta vooraan in de communicatierevolutie

Bedenk oplossingen voor grote communicatievraagstukken

Deepfakes, cybercriminaliteit, de platformeconomie, de fake news industry en de opkomst van contact tracing apps. Kennis van deze ontwikkelingen binnen het medialandschap is cruciaal. Als student Communicatiewetenschap detecteer je nieuwe ontwikkelingen en bestudeer je de complexe dynamiek tussen media, mens en maatschappij vanuit een wetenschappelijk perspectief. 

Tijdens je studie Communicatiewetenschap leer je zelfstandig sociaal-wetenschappelijk onderzoek te doen en communicatieprocessen op academisch niveau te analyseren. Op basis van jouw specifieke interesses kun je kiezen uit drie afstudeerrichtingen waar je jouw kennis en skills verder kunt verdiepen.


De voertaal van de opleiding is Nederlands, maar een aantal vakken en veel literatuur zijn in het Engels. Je vindt hier een jaaroverzicht van de master per afstudeerrichting.

De startdatum van Communicatiewetenschap is 1 september.

Studie in cijfers

Het programma

De masteropleiding Communicatiewetenschap wordt gekenmerkt door een theoretische verdieping in combinatie met een toepassing in het professionele veld. Je wordt dus getraind om theoretische kennis professioneel toe te passen op maatschappelijke vraagstukken.

In het eerste semester van Communicatiewetenschap volg je de vakken die horen bij jouw afstudeerrichting. Daarnaast volg je twee methode- en statistiekvakken, hierbij is aandacht voor op innovatieve wijze data verzamelen en analyseren. Ook volg je in de eerste helft van je master een vak waarin je leert hoe je wetenschappelijk onderzoek in de praktijk kunt inzetten om communicatievraagstukken op te lossen: Science for Impact.

In het tweede deel van je master volg je twee keuzevakken, om je kennis verder te verbreden of juist verdiepen. Je kunt je specialiseren met de keuzevakken Communication Technology in Organizations, Branding and Design, Social Marketing, Storytelling: the Persuasive Power of Narratives, Privacy, Self‐disclosure and Big Data, of je kiest voor Social Robotics. Daarnaast start je in het tweede semester van Communicatiewetenschap met je masterthesis. Onder begeleiding van één van je docenten (die allemaal leidend zijn in hun veld), onderzoek je de nieuwste ontwikkelingen binnen communicatie en media.

Samenvatting

Hoe werken psychologische processen bij de mediagebruiker? Waarom neemt cyberpesten bijvoorbeeld toe door het gebruik van sociale media? Kunnen we “socializen” met een robot of avatar? Binnen de afstudeerrichting Mediapsychologie, die uniek is in Nederland, onderzoek je de positieve kanten van mediagebruik, maar ook problematische (maatschappelijke) gevolgen.

Vakken

  • Masterthesis Communicatiewetenschap
  • Essentials of Media Psychology
  • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
  • Media Psychology for Impact
  • Computationele analyse van digitale communicatie
  • Problematic and Beneficial Effects of Media Use

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Samenvatting

Hoe beïnvloed je met communicatie het gedrag van mensen? In deze studierichting specialiseer je je in onderzoek naar marketing- en pr communicatie en hoe je (sociale) media daarvoor inzet. Je bestudeert hoe organisaties communicatie inzetten om verschillende doelen te realiseren, zoals hun (online) reputatie te verbeteren of meer klanten te werven.

Vakken

  • Masterthesis Communicatiewetenschap
  • Marketingcommunicatie en de consument
  • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
  • Marketing and Corporate Communication for Impact
  • Computationele analyse van digitale communicatie
  • Public Relations

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Samenvatting

Het werken met (sociale) media-data passeert in alle afstudeerrichtingen de revue, maar vooral in de afstudeerrichting Politieke communicatie. Hier onderzoek je bijvoorbeeld hoe je met sociale media-data de impact van politieke boodschappen in kaart brengt en hoe nieuws zich binnen traditionele- en online media verspreidt. Je leert welke beïnvloedings- en communicatietechnieken effectief zijn in de eeuwige strijd om de gunst van de kiezer.

Vakken

  • Masterthesis Communicatiewetenschap
  • Nieuws en informatie in het digitale tijdperk
  • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
  • Political Communication for Impact
  • Computationele analyse van digitale communicatie
  • Political Communication and Public Opinion

Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • Media Psychology

    Samenvatting

    Hoe werken psychologische processen bij de mediagebruiker? Waarom neemt cyberpesten bijvoorbeeld toe door het gebruik van sociale media? Kunnen we “socializen” met een robot of avatar? Binnen de afstudeerrichting Mediapsychologie, die uniek is in Nederland, onderzoek je de positieve kanten van mediagebruik, maar ook problematische (maatschappelijke) gevolgen.

    Vakken

    • Masterthesis Communicatiewetenschap
    • Essentials of Media Psychology
    • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
    • Media Psychology for Impact
    • Computationele analyse van digitale communicatie
    • Problematic and Beneficial Effects of Media Use

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • Marketing and Corporate Communication

    Samenvatting

    Hoe beïnvloed je met communicatie het gedrag van mensen? In deze studierichting specialiseer je je in onderzoek naar marketing- en pr communicatie en hoe je (sociale) media daarvoor inzet. Je bestudeert hoe organisaties communicatie inzetten om verschillende doelen te realiseren, zoals hun (online) reputatie te verbeteren of meer klanten te werven.

    Vakken

    • Masterthesis Communicatiewetenschap
    • Marketingcommunicatie en de consument
    • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
    • Marketing and Corporate Communication for Impact
    • Computationele analyse van digitale communicatie
    • Public Relations

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

  • Political Communication, Digital News and Public Opinion

    Samenvatting

    Het werken met (sociale) media-data passeert in alle afstudeerrichtingen de revue, maar vooral in de afstudeerrichting Politieke communicatie. Hier onderzoek je bijvoorbeeld hoe je met sociale media-data de impact van politieke boodschappen in kaart brengt en hoe nieuws zich binnen traditionele- en online media verspreidt. Je leert welke beïnvloedings- en communicatietechnieken effectief zijn in de eeuwige strijd om de gunst van de kiezer.

    Vakken

    • Masterthesis Communicatiewetenschap
    • Nieuws en informatie in het digitale tijdperk
    • Onderzoeksmethoden Communicatiewetenschap
    • Political Communication for Impact
    • Computationele analyse van digitale communicatie
    • Political Communication and Public Opinion

    Raadpleeg de studiegids voor meer informatie.

Political Communication, Digital News and Public Opinion

Ben je benieuwd naar de ervaringen van studenten van de track Political Communication, Digital News and Public Opinion? Bekijk dan deze video. 

Interdisciplinair

Bij Communicatiewetenschap aan de VU krijg je onderwijs van docenten en onderzoekers met verschillende achtergronden. Ze komen uit de communicatiewetenschap, maar ook uit de sociale psychologie, mediapsychologie, politicologie, of de tekst-, film-, en literatuurwetenschap. Het onderwijs en onderzoek van de docenten zijn nauw met elkaar verbonden.

Science for Impact

Met het vak Science for Impact word je uitgedaagd om problemen in de samenleving aan te pakken. Je doet dan onderzoek in opdracht van een bedrijf of organisatie dat met een communicatieprobleem zit. Op basis van een wetenschappelijke analyse presenteer je een concreet advies of interventie aan de organisatie.

Voor externe stakeholders blijkt dit zeer nuttig: veel van deze adviezen zijn in voorgaande jaren direct overgenomen en worden in de praktijk toegepast. Door deze praktijkopdrachten doe je tijdens je studie Communicatiewetenschap direct waardevolle praktijkervaring op en ben je goed op de hoogte van het soort van uitdagingen die veel bedrijven en organisaties ondervinden.

Maar ook in andere vakken krijg je door bedrijven praktijkcases voorgelegd. Zo krijg je tijdens je studie Communicatiewetenschap de mogelijkheid om aan je professionele netwerk en vaardigheden te werken.

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Verander je toekomst met de studie Communicatiewetenschap

Na de master communicatiewetenschappen kun je bijvoorbeeld aan de slag als strateeg bij een marketing– of reclamebureau, of word je communicatieadviseur voor een organisatie binnen de profit, non-profit of overheidssector.

Ontdek je toekomstperspectief
vrouw met mobiel en koptelefoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam