Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
Studentenbalie HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Doorgrond de wereld van taalverwerving

Language and Mind

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tijdens het traject Language and Mind van de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen, bestudeer je taaltheoretische én toegepaste vraagstukken.

Taaltheorie vs praktijk

Bij dit traject houd je je zowel met theorie als met praktijk bezig. Dit varieert van het bestuderen van theorieën over de cognitieve processen in onze hersenen bij het leren van taal, tot het analyseren van een verhaaltje dat een jong kind vertelt. Hieruit blijkt dat die processen niet altijd precies zo verlopen als de theorie zegt. In de daaropvolgende stap van het programma proberen we dit verschil te verklaren.

Die vertaalslag die je met kennis uit dit bachelortraject kunt maken naar de praktijk is heel breed en bij uitstek van toepassing op taalonderwijs. Vragen voor een werkstuk of je scriptie kunnen zijn: Wat gebeurt er in ons brein als we tweetalig opgroeien? Kun je aan de hand van oogbewegingen verklaren hoe onze hersenen geschreven taal verwerken? Hoe kun je een toets voor kleuters zodanig bewerken dat hij ook voor kinderen met een migratie-achtergrond geschikt is? Waarom is het ene hardop-leesprogramma geschikter dan het andere voor kinderen met dyslexie?

Centraal thema: taalverwerving

In dit traject ligt de nadruk op het proces van taalverwerving bij zowel jonge kinderen als leerlingen die vreemde talen leren. De eerste groep bestaat voor een deel uit kinderen met een atypisch taalontwikkelingspatroon, zoals dyslexie, een gehoorstoornis of een andere communicatieve problematiek. De tweede groep bestaat uit kinderen en volwassenen die een tweede of vreemde taal leren. 

Een uniek programma  

De opleiding is kleinschalig, waardoor er veel persoonlijk contact is met de docenten. De voertaal is Engels. Dit traject is uniek: er bestaat geen bachelortraject op universitair niveau met eenzelfde focus op taalverwerving en cognitie. De startdatum van de opleiding is 1 september.

Facts & Figures

Het eerste jaar

In het eerste jaar leer je een brede theoretische basis die de huidige stand van de techniek weergeeft met betrekking tot de structuur van taal. Je leert hoe taal samenwerkt met cognitie en welke factoren de taalverwerving beïnvloeden. Ook leer je de basisprincipes van aangrenzende onderzoeksvelden, zoals communicatiestudies en discoursanalyse. Daarnaast werk je aan een aantal onmisbare algemene academische vaardigheden, zoals onderzoeksmethoden en academisch schrijven.

Vakken

  • English Language Test Faculty of Humanities
  • Introduction to Communication Studies
  • Introduction to Linguistics
  • Orientation Module CIS 1
  • Academic English CIW-L&S Grammar
  • Academic Skills Communication and Information Studies
  • Language, Media and Communication
  • Academic English CIW-L&S Writing
  • Academic Skills CIS 2
  • Discourse Analysis
  • Methods
  • Orientation Module CIS 2
  • Psycholinguistics
  • First Language Acquisition and Language Impairment
  • The Structures of English

Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

Het tweede jaar

In het tweede jaar duik je in taaldomeinen als fonetiek, morfologie en semantiek en leer je nog meer over het leren van een taal en verdiep je je in  typische en atypische taalpatronen bij zowel eentalige als tweetalige kinderen. Je ervaart in onder andere de module 'tweede taal leren' hoe taalonderwijs het leren van een tweede en vreemde talen kan beïnvloeden.

Vakken

  • Global English
  • Literacy Development
  • Applied Phonetics
  • Second Language Acquisition
  • Philosophy CIS-L&S-MKDA 
  • Communication Cultures
  • Spoken Language and Gesture
  • Introduction to Statistics
  • Morphology and Semantics 
  • Language, Culture and Variation

Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

Het derde jaar

In het eerste semester van het derde jaar kies je een minorprogramma dat je helemaal kunt afstemmen op je persoonlijke interesses en je plannen voor de toekomst.  Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit korte programma's zoals Brain and Mind, European History and Culture, Digital Humanities en vele andere. In het tweede semester van dit jaar concentreer  je je  op taalonderwijs, dyslexie en het beoordelen van taalvaardigheid. Je rondt je programma af met het schrijven van een scriptie.

Vakken

  • Bachelor Thesis Communication and Information Sciences
  • Dyslexia
  • Foreign Language Teaching
  • Bachelor Thesis Colloquium Communication and Information Sciences
  • Language Testing

Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

  • 1ste jaar

    Het eerste jaar

    In het eerste jaar leer je een brede theoretische basis die de huidige stand van de techniek weergeeft met betrekking tot de structuur van taal. Je leert hoe taal samenwerkt met cognitie en welke factoren de taalverwerving beïnvloeden. Ook leer je de basisprincipes van aangrenzende onderzoeksvelden, zoals communicatiestudies en discoursanalyse. Daarnaast werk je aan een aantal onmisbare algemene academische vaardigheden, zoals onderzoeksmethoden en academisch schrijven.

    Vakken

    • English Language Test Faculty of Humanities
    • Introduction to Communication Studies
    • Introduction to Linguistics
    • Orientation Module CIS 1
    • Academic English CIW-L&S Grammar
    • Academic Skills Communication and Information Studies
    • Language, Media and Communication
    • Academic English CIW-L&S Writing
    • Academic Skills CIS 2
    • Discourse Analysis
    • Methods
    • Orientation Module CIS 2
    • Psycholinguistics
    • First Language Acquisition and Language Impairment
    • The Structures of English

    Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

  • 2de jaar

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar duik je in taaldomeinen als fonetiek, morfologie en semantiek en leer je nog meer over het leren van een taal en verdiep je je in  typische en atypische taalpatronen bij zowel eentalige als tweetalige kinderen. Je ervaart in onder andere de module 'tweede taal leren' hoe taalonderwijs het leren van een tweede en vreemde talen kan beïnvloeden.

    Vakken

    • Global English
    • Literacy Development
    • Applied Phonetics
    • Second Language Acquisition
    • Philosophy CIS-L&S-MKDA 
    • Communication Cultures
    • Spoken Language and Gesture
    • Introduction to Statistics
    • Morphology and Semantics 
    • Language, Culture and Variation

    Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

  • 3de jaar

    Het derde jaar

    In het eerste semester van het derde jaar kies je een minorprogramma dat je helemaal kunt afstemmen op je persoonlijke interesses en je plannen voor de toekomst.  Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit korte programma's zoals Brain and Mind, European History and Culture, Digital Humanities en vele andere. In het tweede semester van dit jaar concentreer  je je  op taalonderwijs, dyslexie en het beoordelen van taalvaardigheid. Je rondt je programma af met het schrijven van een scriptie.

    Vakken

    • Bachelor Thesis Communication and Information Sciences
    • Dyslexia
    • Foreign Language Teaching
    • Bachelor Thesis Colloquium Communication and Information Sciences
    • Language Testing

    Het complete vakkenoverzicht van dit jaar vind je in de Studiegids (onder de oude naam Language Learning and Language Teaching).

Verander je toekomst met de studie Language and Mind

Verander je toekomst met de studie Language and Mind

Na de bacheloropleiding kun je je specialiseren door een masteropleiding te volgen op een aansluitend gebied, of door de Lerarenopleiding te gaan doen om eerstegraads docent Engels te worden. Maar je kunt natuurlijk ook direct gaan werken. Als afgestudeerd taalspecialist kun je aan de slag als docent, ontwikkelaar of beleidsmedewerker bij bedrijven, de overheid of non-profitorganisaties.

Ontdek je toekomstperspectief
Student op plein met op de achtergrond andere mensen

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam