Summer Law School op Palacký University

22 mei 2024
In de zomer van 2024 nodigt de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van Palacký University (Olomouc, Tsjechië), je graag uit voor de tweede aflevering van de Human Rights Policy Legal Clinic Summer School. De cursus Human Rights Policy Legal Clinic, die normaal gesproken een heel semester in beslag neemt, zal worden gecondenseerd in twee weken intensieve Summer School.

Een legal clinic is een speciale vorm van juridisch onderwijs; een combinatie van theorie en praktijk, ontworpen om niet alleen kennis bij te brengen, maar ook vaardigheden te ontwikkelen, waarden bij te brengen en sociale rechtvaardigheid te bevorderen. Legal clinics bestaan in vele vormen. Een daarvan is een Policy legal clinic, waarbij studenten geen individuele cliënten helpen, maar zich richten op bestaande juridische problemen vanuit een beleidsperspectief, meestal door het analyseren van wettelijke regels en de praktische toepassing ervan, het identificeren van problemen en tekortkomingen, en het voorstellen van algemene maatregelen, zoals wijzigingen in wettelijke regels of andere beleidsgerichte activiteiten, om het probleem aan te pakken.

Deelnemers aan de eerste Human Rights Policy Legal Clinic Summer School in 2023 roemden dat de cursus hen de nodige instrumenten aanreikte om tekortkomingen in de bescherming van mensenrechten te identificeren en maatregelen en wetswijzigingen voor te stellen om de problemen aan te pakken. Ze waardeerden de kans om een grote verscheidenheid aan professionals met verschillende achtergronden te ontmoeten die werken aan mensenrechten in veel verschillende omgevingen.

Practische informatie

• Studenten van Aurora partneruniversiteiten kunnen gratis deelnemen aan het academische programma.
  • Je kunt je direct inschrijven bij Palacký University door dit inschrijfformulier in te vullen. Informeer ook outgoing@vu.nl via e-mail.
  • VU Amsterdam heeft beperkte middelen beschikbaar om Aurora Mobility te ondersteunen. Volgens de Erasmus+ subsidieregels is de reisbeurs een bijdrage in de reiskosten. De dagvergoeding is afhankelijk van het doel en de duur van de mobiliteit.
  • Zie de webpagina in de Aurora Course Catalogus voor meer informatie.

Contact

Aurora staat onder leiding van onderstaande personen. Voor vragen zie de contactinformatie rechts.

Ramon Puras
Secretary-General