Risicoverevening kampt nog met uitdagingen

9 februari 2024
In ons zorgsysteem speelt risicoverevening een belangrijke rol om de risicosolidariteit tussen verzekerden te waarborgen en eerlijke concurrentie tussen zorgverzekeraars te bevorderen. Dit systeem zorgt ervoor dat zorgverzekeraars geen onderscheid maken tussen gezonde en ongezonde mensen bij het bepalen van premies voor hun basispolissen. Uit onderzoek van adviesbureau Equalis blijkt echter dat er nog ruimte is voor verbetering, aangezien gezonde mensen vaak in polissen met beperkende voorwaarden belanden, terwijl ongezonde mensen in duurdere polissen terechtkomen. Gezondheidseconoom Piet Stam is medeoprichter en ex-partner van adviesbureau Equalis en sinds begin dit jaar themaleider “Prikkels in de Zorg” van het Talma Instituut aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Piet Stam: "Hoewel ons systeem van risicoverevening tot de besten ter wereld behoort, werkt het nog niet perfect."

Het onderzoek, in 2022 uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, benadrukt de noodzaak om het systeem van risicoverevening jaarlijks te verbeteren en aan te passen. “Nu is het zo dat ongezonde mensen gemiddeld meer premie betalen dan gezonde mensen. Dit kan leiden tot problemen zoals het niet aansluiten van polissen bij de behoeften van ongezonde mensen en minder inzet van zorgverzekeraars om kosten te beheersen”, zo geeft Stam aan.

Andere oplossingen nodig

Ondanks alle positieve effecten van risicoverevening op het zorgsysteem, is het belangrijk op te merken dat risicoverevening niet alle problemen in de zorg kan oplossen, zo benadrukt Stam. “Voor zaken die buiten het bereik van risicoverevening liggen, zijn andere oplossingen nodig, zoals het standaardiseren van polissen, het reguleren van vergelijkingssites en het invoeren van meerjarenpolissen. Deze maatregelen kunnen zorgverzekeraars helpen langdurige relaties met verzekerden aan te gaan en ruimte te creëren voor meerjarige zorgcontracten. Het betrekken van experts van zorgverzekeraars en zorgaanbieders is hierbij cruciaal.”

Over Piet Stam

Piet Stam heeft veel ervaring met het onderwerp risicoverevening, zowel praktisch als wetenschappelijk. Hij heeft 10 jaar lang voor zorgverzekeraars in een commissie gezeten die de Minister van Volksgezondheid adviseert over risicoverevening. Ook heeft hij 15 jaar lang adviesopdrachten uitgevoerd om de risicoverevening te verbeteren voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Op academisch vlak is Stam gepromoveerd in gezondheidseconomie met risicoverevening als onderwerp. Ook geeft Stam al ruim 15 jaar gastcolleges aan de Vrije Universiteit Amsterdam over dit onderwerp en is hij lid van het internationale Risk Adjustment Network.