Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Een ontwikkelpad voor docenten in het hoger onderwijs

Delen
5 juni 2024
Hoe kunnen docenten worden voorbereid op en begeleid bij hun ontwikkeling, zodanig dat zij in een voortdurend veranderende samenleving effectief kunnen bijdragen aan de educatieve opdracht van het hoger onderwijs?

Dat is de vraag die ten grondslag lag aan het VU-CTL ontwikkelpad; een visuele weergave van de professionaliseringstrajecten die docenten bij het VU-CTL kunnen volgen.

Het VU-CTL ontwikkelpad stelt docenten in staat om professionaliseringstrajecten te kiezen die passen bij hun situatie en leervraag, en om deze trajecten te plannen en overzien in het brede perspectief van hun continue ontwikkeling.

Hoe werkt het ontwikkelpad?
Ieder honingraat representeert een traject dat afzonderlijk gevolgd kan worden. Het pad begint met een Start-to-teach dag voor alle startende docenten. Na deze introductie volgt in principe de basiskwalificatie onderwijs (BKO), tenzij docenten voor een beperkte onderwijstaak zijn aangenomen – als mentor of begeleider van thesis of stage -. Na het behalen van de basiskwalificatie kunnen docenten zich verder verdiepen en kiezen voor specialisatie, bijvoorbeeld op het gebied van toetsing, of voor verdieping in de breedte. Docenten bepalen zelf welke honingraten ze willen volgen. Zo kunnen ze kiezen voor aanbod dat aansluit bij hun actuele leerbehoeften.

Op de webpagina ctl-vu.nl kunnen docenten een actuele, interactieve versie van het ontwikkelpad raadplegen en voorbeelden selecteren van mogelijke ontwikkelpaden.

Whitepapier ‘Een ontwikkelpad voor docenten in het hoger onderwijs’
Benieuwd naar hoe het VU-CTL ontwikkelpad tot stand is gekomen? En op welke didactische uitgangspunten het is gebaseerd? In de whitepaper ‘Een ontwikkelpad voor docenten in het hoger onderwijs' (.pdf) lees je meer over o.a. de didactiek binnen het ontwikkelpad, de onderliggende visie op docentschap en onze toekomstplannen. 

Ben je betrokken bij een CTL/TLC in oprichting, de ontwikkeling hiervan of heb je vanuit een ander vakgebied ideeën? Neem contact met ons op en dan praten we graag verder: ctl@vu.nl.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon

Carin Weitering

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam