AI and Course Design: Inzichten uit de workshop van Prof. Felienne Hermans

13 mei 2024
ChatGPT heeft zijn intrede gedaan in het onderwijs en generatieve AI is een blijver. Maar wat is het ethos achter generatieve AI en hoe doet het zijn werk?

Toen de deelnemers zich vulden voor de workshop van Prof. Felienne Hermans over AI & Course Design, was er een unieke richtlijn: berg laptops en mobiele telefoons op. Felienne, die putte uit haar ruime ervaring, legde uit dat schermen in haar onderwijspraktijk vaak leidden tot verdeelde aandacht. In plaats daarvan introduceerde ze het grappige concept van de 'participatiepanda' - een hint voor groepssamenwerking zodra deze op het scherm verscheen. En in haar arsenaal van aandachttrekkende beestjes zaten de 'huiswerkjager' en de 'examenarend'.

Met deze pakkende start navigeerde Felienne naadloos door de geschiedenis van onderwijsmachines en gepersonaliseerd leren, waarbij ze licht wierp op de essentie van grote taalmodellen als taal- en codevoortzettingsmachines. Ze schuwde echter niet om hun beperkingen te benadrukken, vooral op het gebied van creativiteit, en de ingrijpende implicaties voor het onderwijs.

Bij de overgang naar praktisch advies deelde Felienne inzichten uit haar eigen inspanningen om cursussen te ontwerpen, met name in Python programmeren, een domein dat uitermate geschikt is voor AI-invloeden. Aan de hand van anekdotes waarschuwde ze tegen het overdonderen van studenten met onredelijke verwachtingen en pleitte ze in plaats daarvan voor leerervaringen op maat voor verschillende vaardigheidsniveaus.

De discussie ging de confrontatie met vooroordelen die ingebakken zitten in zowel AI als onderwijs niet uit de weg. Felienne stelde op provocerende wijze de heersende opvatting 'goede taal staat gelijk aan goed denken' ter discussie en legde de inherente vooroordelen in beoordelingscriteria bloot. Bovendien onderstreepte ze het gevaar van culturele vooroordelen en de latente racistische implicaties van AI-algoritmen - een sterke herinnering aan de ethische noodzaak van AI-integratie.

Tijdens de workshop kwam een centraal thema naar voren: de historische valkuilen van technologie in het onderwijs. Felienne drong er bij docenten op aan om voorzichtig te werk te gaan en benadrukte dat AI weliswaar veelbelovend is, maar geen wondermiddel voor pedagogische uitdagingen. In plaats daarvan is een genuanceerde aanpak nodig - een aanpak die samenwerking, creativiteit en ethische reflectie vooropstelt.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00).

Contactpersoon

Carin Weitering