Sluiting Cross-Cultural Human Rights Centre afgerond

13 januari 2023
Op 31 december 2022 is de sluiting van het Cross Cultural Human Rights Centre (CCHRC) afgewikkeld. Juli 2022 heeft de Vrije Universiteit Amsterdam besloten het CCHRC te sluiten. Binnen de betrokken faculteiten van de VU bestaan momenteel geen plannen om dit onderzoek voor te zetten.

De activiteiten van het CCHRC waren al eerder stilgelegd vanwege het onderzoek dat op verzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam gedaan werd door een externe commissie. Bij het externe onderzoek zijn gelukkig geen schendingen van de wetenschappelijke integriteit van medewerkers van het CCHRC aan het licht gekomen. Het thema van het onderzoek – een kritische en cultuursensitieve benadering van mensenrechten – werd door de commissie positief gewaardeerd en is onder de juiste academische en ethische randvoorwaarden relevant.

Een belangrijk thema bij discussies over de onafhankelijkheid van het onderzoek betrof de schending van mensenrechten van de Oeigoeren. Zowel het CCHRC en diens directeur als de Vrije Universiteit Amsterdam hebben eerder nadrukkelijk verklaard deze schendingen te veroordelen en de VN-visie op deze schendingen, alsook de universele mensenrechten volledig te onderschrijven. De Vrije Universiteit Amsterdam hecht aan het feit dat dat deze fundamentele mensenrechten niet ter discussie staan.

De directeur van het CCHRC, prof. dr. Tom Zwart, zal zijn onderzoekswerkzaamheden elders voortzetten. De Vrije Universiteit Amsterdam wenst hem succes bij zijn verdere wetenschappelijke bijdragen aan het realiseren van een kritische en cultuursensitieve discussie.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

• Cassandra Appelman
  • Senior woordvoerder
  • Voor vragen over: Beleid en visie op onderzoek en onderwijs; integriteit en kennisveiligheid; inschrijfcijfers en interviewverzoeken voor het College van Bestuur