PPE studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam bezoeken NAVO-hoofdkwartier

17 maart 2023
Een groep van PPE studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam bezoekt het NAVO-hoofdkwartier

PERSBERICHT VAN DE NAVO

Brunssum, 14 mrt 2023

Allied Joint Force Command Brunssum (JFCBS) ontving op 14 maart 2023 iets meer dan 30 internationale studenten van het PPE-John Stuart Mill College van de Vrije Universiteit Amsterdam.

De studenten kregen uitleg over het commando en de militaire organisatiestructuur en een rondleiding door het kamp, dat officieel bekend staat als het Hendrik van Nassau Ouwerkerk Camp.

Headquarters JFCBS (HQ JFCBS) is een van de belangrijkste militaire hoofdkwartieren van de NAVO, verantwoordelijk voor het leiden van operaties in tijden van crisis. JFCBS is het enige hoofdkwartier op operationeel niveau in de NAVO-structuur dat onder bevel staat van een Europese generaal.

HQ JFCBS is in Brunssum ontstaan nadat president Charles de Gaulle van Frankrijk zijn land midden jaren zestig uit de militaire tak van de NAVO had teruggetrokken. Als gevolg daarvan moesten alle toenmalige NAVO-hoofdkwartieren in Frankrijk een nieuw onderkomen vinden. Tegelijkertijd werd de Nederlandse provincie Limburg geconfronteerd met de sluiting van 12 operationele kolenmijnen in de regio. Zowel de nationale als de provinciale overheid wilden graag de werkgelegenheid in het gebied behouden. Vanwege hun campagne koos het NAVO-hoofdkwartier, dat voorheen in Fontainebleau, Frankrijk, was gevestigd, ervoor om naar Brunssum te verhuizen in plaats van naar de Duitse stad Aken.

JFC Brunssum heeft een aanzienlijke economische impact op de omliggende regio. Uit onderzoek van het Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering en de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg is gebleken dat het personeel van de basis jaarlijks meer dan 120 miljoen euro uitgeeft in de lokale economie. JFCBS koopt zelf jaarlijks voor ruim 21 miljoen euro aan goederen en diensten en creƫert meer dan 1.100 banen in de Brunssumse gemeenschap.

Bron Nato persbericht: NATO JFC Brunssum | Free University of Amsterdam Visits NATO HQ Brunssum

Foto: NATO JFC Brunssum- Allied Joint Force Command Brunssum (https://jfcbs.nato.int/default) Twitter @NATOJFCBS