Definitieve cao-tekst beschikbaar

14 november 2023
Universiteiten van Nederland heeft de nieuwe cao Nederlandse Universiteiten 2023-2024 online staan.

Update 6 november 2023:

Definitieve cao-tekst beschikbaar

Universiteiten van Nederland en de werknemersorganisaties FNV, FBZ, CNV Overheid en de AOb hebben op 26 juli 2023 een definitief akkoord gesloten voor een nieuwe cao Nederlandse Universiteiten 2023-2024.

Op 3 november hebben cao-partijen de afspraken uit het cao-akkoord omgezet in een definitieve cao-tekst 2023-2024

Update 28 juli 2023:

Definitief akkoord cao Nederlandse Universiteiten 2023-2024

In het cao-akkoord is onder meer geregeld dat de salarissen voor alle medewerkers in vaste en in tijdelijke dienst met 9% verhoogd worden per 1 augustus. Daarnaast ontvangen medewerkers een eenmalige uitkering. Vanwege de gestegen kosten door inflatie is deze eenmalige uitkering verschillend voor verschillende loonschalen. Medewerkers met een sectoraal minimumuurloon ontvangen €1200,- bruto. Medewerkers tot en met schaal 9 ontvangen € 1000,- bruto. Medewerkers vanaf schaal 10 ontvangen € 800,- bruto. Deeltijders ontvangen de eenmalige uitkering naar rato. De salarisverhoging wordt met het salaris van september met terugwerkende kracht tot 1 augustus uitbetaald. Ook de eenmalige uitkering wordt in september uitbetaald.

In het onderhandelingsresultaat was ook afgesproken dat de eindejaarsuitkering van 2023 in de maand november zou worden uitbetaald. In het definitieve akkoord is dit vanwege administratief technische redenen opgeschoven naar november 2024. De eindejaarsuitkering van 2023 wordt dus nog gewoon uitbetaald in december 2023.

Voor medewerkers met een Wajong-uitkering geldt dat uitbetaling van de eenmalige uitkering financieel nadelig kan zijn. Heb je een Wajong-uitkering, neem dan snel contact op met het UWV om dit te controleren. Als het inderdaad nadelig uitpakt, neem dan direct contact op het de HRM Servicedesk om de eenmalige uitkering voor jou te blokkeren.

De cao-partijen zetten de afspraken uit het cao-akkoord om in de definitieve cao-tekst. De complete tekst van de nieuwe cao 2023-2024 komt naar verwachting eind september 2023 online beschikbaar. De overige afspraken worden vervolgens uitgewerkt in de personeelsadministratie en indien van toepassing gecommuniceerd aan het personeel.

De cao loopt van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024. Meer informatie over de cao Nederlandse Universiteiten is te vinden op de website van de Universiteiten van Nederland.

Berichtgeving van 28 juni 2023:

UNL en werknemersorganisaties bereiken onderhandelingsresultaat cao Nederlandse Universiteiten 2023-2024

Universiteiten van Nederland en de werknemersorganisaties hebben op 28 juni een onderhandelaarsresultaat gesloten over de cao Nederlandse Universiteiten 2023-2024, waarin is afgesproken dat de salarissen van universitaire medewerkers per 1 augustus 2023 structureel met 9% worden verhoogd.

De VU zal – mits het huidige principe akkoord ongewijzigd wordt aangenomen – de uitbetaling van de eenmalige uitkering alsmede de salarisverhoging in de maand september gaan uitvoeren. Dat betekent dat in de maand september ook de nabetaling zal plaatsvinden over de maand augustus. De eindejaarsuitkering zoals bedoeld in artikel 3.4 van de cao wordt met ingang van het kalenderjaar 2023 in de maand november uitbetaald in plaats van de maand december.

Verder spreken de universiteiten af dat het aantal docenten met een tijdelijk contract als percentage van het totaal onderwijzend wetenschappelijk personeel in drie jaar wordt teruggebracht van 15,0% naar 13,5%, zodat zij aan de universiteit een beter perspectief krijgen om een carrière op te bouwen.

De cao loopt van 1 april 2023 tot en met 30 juni 2024. Meer details over het onderhandelaarsresultaat is te vinden op de website van de Universiteiten van Nederland.