NWO financiering voor Herwig Bachmanns evolutionaire technologie met microben

20 april 2023
Het innovatieve systeem Evogold van Dr. Herwig Bachmann heeft financiering ontvangen van het Open Technologieprogramma (OTP) van het NWO om de innovatie van experimentele evolutie of het doelbewust kweken van microbiële populaties te bevorderen. Het gebruik van microben speelt een grote rol in de voedingsindustrie, alsmede de biotechnologische en medische industrie. Het innovatieve systeem maakt nieuwe toepassingen van microben mogelijk, zoals het maken van brood en het toevoegen van koolzuur aan frisdranken.

Evogold
Dr. Bachmann richt zich, samen met zijn onderzoeksteam en een consortium van industriële partners, op de evolutie van microben voor de ontwikkeling van het innovatieve systeem genaamd Evogold. Microbiële populaties, zoals bacteriën en gisten, groeien snel. De zich replicerende microben muteren en evolueren voortdurend. Het zijn deze muterende populaties die een reeks uiteenlopende eigenschappen vertonen, genaamd het fenotype, die voor verschillende toepassingen kunnen worden gebruikt.

Evogold wordt ontwikkeld als een systeem van experimentele evolutie om microben met gunstige eigenschappen te kweken en te selecteren. Het innovatieve systeem is aanzienlijk minder tijdrovend dan de technologieën die momenteel beschikbaar zijn. Het systeem is schaalbaar en maakt een geheel nieuwe selectie aan fenotypes mogelijk dan tot dusver het geval was.

Verbeterde toepassingen
Het gerichte gebruik van microben zal zowel de efficiëntie als de duurzaamheid van biotechnologische, farmaceutische/medische en voedselindustriële toepassingen verhogen. Goede voorbeelden zijn de selectie van gisten voor het rijzen van deeg en de verbetering van koolzuurhoudende frisdranken met door bacteriën geproduceerd gas.

Open technologieprogramma
Dr. Bachmann en zijn team gebruiken de financiering uit het Open Technologieprogramma van NWO om het innovatieve systeem verder te ontwikkelen. De OTP-financiering is een laagdrempelige manier voor bedrijven om mee te doen met toepassingsgericht onderzoek, zoals ook binnen Evogold het geval is. Dr. Bachmann onderzoekt samen met IXA, Innovation Exchange Amsterdam, de mogelijke indiening van een patent, waarna de industriële partners in het OTP-consortium kunnen meewerken om de technologie commercieel beschikbaar te maken.