Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kunstwerken gemaakt door AI worden als minder creatief beschouwd

21 maart 2023
Onderzoek toont aan dat artistieke creaties voortgebracht door kunstmatige intelligentie door mensen als minder indrukwekkend en creatief worden beoordeeld dan creaties die door mensen zijn geproduceerd. Dit is vooral het geval bij personen die van mening zijn dat creativiteit een exclusief menselijke eigenschap betreft, wat suggereert dat de geringschatting van dit type kunst ten dienste staat van een antropocentrisch wereldbeeld.

Kobe Millet, consumentenpsycholoog en associate professor Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en collega’s Florian Buehler, Michail Kokkoris en Guanzhong Du lieten deelnemers in hun onderzoek twee kunstwerken beoordelen: de een gemaakt door een mens en de ander gemaakt door middel van AI. De ‘AI’ en ‘mens’ labels werden random toegekend aan de kunstwerken, zodat de onderzoekers konden beoordelen of er sprake was van een bias tegen AI gecreëerde kunst, ongeacht de inhoud.

Wat bleek? Deelnemers raakten minder onder de indruk van creaties die met het label 'AI' waren bestempeld. Dit kwam doordat ze deze als minder creatief beschouwden dan creaties waarbij het label 'mens' was aangebracht. Dit effect lijkt vooral op te treden bij mensen die creativiteit beschouwen als een essentieel onderdeel van het mens-zijn en als een uniek kenmerk dat mensen onderscheidt van andere soorten. Deze bevinding lijkt te wijzen op de menselijke behoefte om een antropocentrisch wereldbeeld te behouden, nu dit onder druk komt te staan door recente AI ontwikkelingen. Kobe Millet schreef er een blog over in samenwerking met ChatGPT op Marketingfacts.nl.