Promovenda Dona Geagea wint 'Three minute thesis' wedstrijd

14 juni 2023
Bijna 30 promovendi van Aurora-universiteiten volgden een cursus over wetenschappelijke outreach aan de Universiteit van IJsland. De cursus werd afgesloten met een wedstrijd genaamd de 'Three Minute Thesis (3MT)'.

Elke student had 3 minuten en 1 dia om zijn of haar proefschrift te presenteren in toegankelijke taal. Experts van de Universiteit van Minnesota (UMN), waar dit soort wedstrijden al langer bestaat, hielpen de studenten bij het voorbereiden van hun presentaties; een voorbeeld van de intensievere samenwerking tussen Aurora en UMN zoals beschreven in de intentieverklaring die vorig jaar werd ondertekend.

De deelnemers benaderden de taak met verbeeldingskracht, humor en passie voor hun onderwerp en het bleek erg moeilijk voor de beoordelingscommissie om een winnaar te kiezen. Uiteindelijk werden er drie winnaars gekozen:

• Dona Geagea, promovenda in Water Governance bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) aan de Vrije Universiteit Amsterdam
  • Anna Selbmann, promovenda in Mariene Biologie aan de Universiteit van IJsland
  • Lucie Kotková, promovenda in Forensische Genetica en Epigenetica aan de Palacký Universiteit van Olomouc

De wedstrijd werd live uitgezonden en kan opnieuw worden bekeken via een livestream.

Dona zegt over haar ervaringen: "De beste overwinningen zijn wanneer je ze niet ziet aankomen, het beste van jezelf geeft en geniet van het proces. Ik ben zo dankbaar dat ik heb deelgenomen aan de Aurora #3MT wedstrijd - "One stage, one slide, 3 minutes"! Ik ben niet eerder zo uitgedaagd om mijn jargon te vereenvoudigen, te focussen op een 'haakje', mijn hele promotieonderzoek in 3 minuten te vatten terwijl ik een verhaal vertel, en te begrijpen waar een publiek de aandacht. Het beste deel? Ik heb een aantal geweldige mensen ontmoet, die ongelooflijk onderzoek doen vanuit zulke verschillende disciplines!"

De VU-delegatie die naar IJsland reisde bestond uit promovendi Dona Geagea, Margherita Martorana en Karin Kee. Sem Barendse, onderzoeksmedewerker bij het Athena Instituut, gaf een workshop over Co-Creating Science Stories.

De deelnemende PhD onderzoekers van VU Amsterdam

Van links naar rechts: Karin Kee, Margherita Martorana, and Dona Geagea.

Contact

Aurora staat onder leiding van onderstaande personen. Voor vragen zie de contactinformatie rechts.

Ramon Puras
Secretary-General