Anatomage in gebruik

14 april 2023
De Faculteit der Geneeskunde VU gaat als eerste geneeskundefaculteit in Nederland de digitale snijtafel inzetten voor practica.

De Faculteit der Geneeskunde VU gaat als eerste geneeskundefaculteit in Nederland de digitale snijtafel inzetten voor practica over anatomie. De anaotmage is een geavanceerd apparaat om 3d anatomie te leren. Organen, spieren doorbloeding; je kunt alles van alle kanten bekijken. Ook kun je dwarsdoorsnedes van bv organen laten zien. En er zit een database MRI-scans in die docenten kunnen gebruiken in het onderwijs. De faculteit heeft twee Anatomages aangekocht: een voor de afdeling anatomie in de Medische Faculteit en een voor Springlab (KTC, locatie VUmc), de snijtafels kunnen behalve voor anatomielessen, ook worden ingezet voor studenten die extra willen oefenen buiten de reguliere colleges om.