Afrikaanse filosofen over ontwikkeling in nieuw boek

4 april 2023
Beauty in African Thought. Critical Perspectives on the Western Idea of Development.

Het boek “Beauty in African Thought: Critical Perspectives on the Western Idea of Development” samengesteld door wetenschappers Bolaji Bateye, Mahmoud Masaeli, Louise Müller en VU-filosoof Angela Roothaan, onderzoekt hoe het concept van schoonheid in de Afrikaanse filosofie en gerelateerde kwalitatieve sociale wetenschappen kan bijdragen aan een rijkere interculturele uitwisseling over het idee van ontwikkeling.

Deze collectie verkent takken van denken van wijsheid, mondelinge tradities tot politiek denken en cultuurfilosofie. Roothaan: “Dit boek is dringend leesmateriaal voor elke beleidsmaker, geleerde of student die de stemmen van Afrikaanse denkers wil horen die op zoek zijn naar alternatieve benaderingen van mondiale ontwikkelingsvragen in een tijd van klimaatverandering en toenemende sociaaleconomische ongelijkheid.”

Afrikaanse denkers over ontwikkeling
Terwijl ze werkten binnen kaders die zijn gecreëerd in de postkoloniale en aantoonbaar neokoloniale tijd, hebben Afrikaanse denkers gereageerd tegen de heersende opvatting die de betekenis en reikwijdte van goede ontwikkeling beperkt tot economische groei en onderwijs in westerse stijl. Deze denkers hebben gewerkt aan een kritisch zelfbegrip van de mogelijkheden die inherent zijn aan culturele, spirituele en politieke tradities sinds de pre koloniale tijd.

Het boek was oorspronkelijk een idee van de in Canada werkzame hoogleraar International Development and Global Studies Mahmoud Masaeli. Roothaan: “Hij benaderde mij om mijn expertise in Afrikaanse filosofie en mijn netwerk van Afrikaanse filosofen. Tot mijn vreugde zegden Bolaji Bateye, senior lecturer aan de Obafemi Awolowo Universiteit (Nigeria) en Louise Müller, senior researcher aan de Universiteit van KwaZoeloe-Natal (Zuid-Afrika) en tevens verbonden aan de Universiteit Leiden, toe om als mederedacteuren te functioneren.”

Toegang Westerse uitgevers beperkt
Het project heeft lang geduurd, onder andere omdat de uitgever met vertragingen kampte door de pandemie, maar ook omdat we door een volledig dubbel peer review proces zijn gegaan met het boek. “Dat was ook onze wens, omdat veel goede Afrikaanse wetenschappers bij de Westerse academische uitgevers geen gemakkelijke toegang hebben, en zij soms door een gebrekkige materiële infrastructuur niet altijd vlot aan de eisen van zo'n uitgever kunnen voldoen. Wij wilden hierin graag een bemiddelende rol spelen, zodat hun stemmen juist op dit gebied van Development Studies en het erdoor geïnspireerde beleid beter gehoord zouden worden", aldus Roothaan.

Tweede boek
Een tweede boek met hetzelfde redactieteam, getiteld “Wellbeing in African Philosophy: Insights into Global Ethics of Development”, is momenteel in productie bij dezelfde uitgever. Het is een uitdaging om veel auteurs van verschillende disciplines en uit landen met verschillende publicatieculturen met elkaar te verbinden, maar het is een overtuigende samenhangende studie met een interessante rijkdom aan perspectieven geworden. Roothaan: “Overigens zijn het niet alleen Afrikaanse auteurs die bijdragen leverden, maar ook auteurs van andere herkomst, ook uit Nederland, die in Afrika onderzoek hebben gedaan, of die met Afrikaanse onderzoekers samenwerken.”