Yusuf Çelik benoemd tot Universitair Docent

5 december 2022
De Faculteit Religie en Theologie (FRT) van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) heeft met ingang van 1 december 2022 Yusuf Çelik benoemd tot Universitair Docent Digital Humanities en Islam. Als onderzoeker en docent versterkt hij de onderzoeksgroep Digital Approaches to Sacred Texts.

De onderzoekinteresses van Çelik zijn voornamelijk gericht op de filosofische hermeneutiek en intertekstualiteit. Beide onderzoekinteresses verkent hij in relatie tot de digital humanities. Çelik beschrijft zijn kijk hierop als volgt: “Dankzij vooruitgangen in de kunstmatige intelligentie en data science, zijn hedendaagse onderzoekers in staat om ideeën en teksten door verschillende culturen en eeuwen te ontdekken op een schaal die voor de komst van dit soort technologieën onmogelijk was. Een computer kan per slot van rekening in een aantal seconden in talloze boeken gewenste informatie opsporen.”

“Echter, als geestenwetenschappers blijven we de hermeneutische vragen stellen. Bijvoorbeeld, betekent sneller en meer toegang tot feiten uit culturele teksten dat we ook meteen de teksten meer en beter begrijpen? Worden de ‘interpretaties’ van kunstmatige intelligenties ook ooit voor ‘traditie’ worden aangezien? En zo ja, welke voorwaarden gaan dat bepalen?”, aldus Çelik.

VU-hoogleraar Willem van Peursen en leider van de onderzoeksgroep Digital Approaches to Sacred Texts: “Juist op het gebied van digital humanities zijn er veel methodologische vragen die uitstijgen boven een specifiek vakgebied zoals bijvoorbeeld de Bijbelwetenschappen of Islamstudies. We hebben elkaar hard nodig om bij te blijven op dit vakgebied dat zich zo razendsnel ontwikkelt.”

Taalkundige database
De faculteit heeft een lange traditie in de computationele tekstanalyse. Reeds in de jaren 70 werd door Eep Talstra geëxperimenteerd met computerondersteunde analyse van de Bijbel. Zijn werk heeft geleid tot een inmiddels wereldberoemde taalkundige database van de Hebreeuwse Bijbel die nu beheerd wordt door het Eep Talstra Centre for Bible and Computer.

Over Yusuf Çelik
Na zijn Master in Theology and Religious Studies aan de VU is Çelik in Edinburgh gepromoveerd op epistemologie en hermeneutiek van de Koran. Vervolgens is hij als onderzoeker verbonden geweest aan de Universiteit van Utrecht en daarna aan de Harvard Law School.