Winnaars scriptieprijzen in medische natuurwetenschappen bekend

14 december 2022
Elk jaar reikt de opleidingscommissie van de bachelor Medische Natuurwetenschappen en de master Biomedical Technology and Physics scriptieprijzen uit aan hun studenten. Pauline van de Drift mocht dit jaar de Masterscriptieprijs vanuit de opleiding in ontvangst nemen, en Julia Meijer de Bachelorscriptieprijs.

Zes studenten waren dit jaar genomineerd voor deze scriptieprijzen. Het onderzoek wat de studenten hebben gedaan was zeer divers: van fundamenteel natuurkundig onderzoek tot aan het ontwerpen van nieuwe diagnostische methoden waarmee de kwaliteit en workflow in het ziekenhuis kan worden verbeterd. De genomineerden mochten afgelopen maand in een korte pitch hun afstudeeronderzoek presenteren, waarna het publiek – dat bestond uit studenten, hun familieleden en een paar docenten – stemde om de winnaar te bepalen.

De structuur van pyramidaal cellen
Julia Meijer won met haar onderzoek “Morphological analysis of layer 5 and 6 pyramidal cells in the human neocortex” de Bachelorscriptieprijs van Medische Natuurwetenschappen. Zij heeft onderzoek gedaan naar de structuur van pyramidaal cellen in laag 5 en 6 van de menselijke neocortex – het buitenste gedeelte van de hersenen – om zo meer inzicht te krijgen in menselijke celtypen. Meijer: “Voor muizen is hier al veel over bekend, maar voor mensen is dit nog niet in kaart gebracht. Voordat je echt kan begrijpen hoe cellen afwijken in patiënten met hersenziekten, waaronder Alzheimer, is het allereerst van belang dat de structuur van gezonde cellen in kaart wordt gebracht. Anders kun je ze niet vergelijken en ontdekken waar het mogelijk fout gaat.” De resultaten worden nu al in het onderwijs gebruikt om te laten zien hoe menselijke pyramidaal cellen in de neocortex eruit zien en wat het belang is van het in kaart brengen van alle menselijke pyramidale celtypen.

Een chemisch profiel genereren op het plaats delict
Pauline van de Drift ontving de Masterscriptieprijs van Biomedical Technology and Physics voor haar onderzoek “Functionalization Methods and Optimization of Biosensing with Silicon Microring Resonators”. De standaard techniek voor identificatie van slachtoffers, daders of betrokkenen op het plaats delict is door het karakteristieke patroon van de vingerafdruk te matchen. Dit lukt niet altijd, bijvoorbeeld doordat de vingerafdruk van slechte kwaliteit is. In haar onderzoek heeft zij onderzocht hoe je beter biomarkers kunt ontdekken in vingerafdrukken met behulp van microring resonators, een bepaalde beeldvormingstechniek. De bevindingen van deze studie dragen bij aan de ontwikkeling van een nieuw soort sensor dat een chemisch profiel kan genereren op basis van vingerafdrukken op een plaats delict. Van de Drift: “Daardoor is bijvoorbeeld de bloedgroep en het geslacht van de betrokkenen sneller bekend. Dit zal helpen met snellere identificatie en kan als bewijsmateriaal gebruikt worden in forensisch onderzoek.”

Divers onderzoek
De onderwerpen waar de andere genomineerde studenten onderzoek naar deden waren ook zeer divers. Zo deed een student zeer fundamenteel natuurkundig onderzoek naar het vergaren van kennis over subdiffuse lichtverstrooiing, waarmee in de toekomst betere sensors voor diagnostiek in patiënten kunnen worden ontwikkeld. Een andere student onderzocht of je aan de hand van MRI beelden eerder kunt zeggen of patiënten met de ziekte van Fabry verslechteren.

Tijdens de uitreiking van de scriptieprijzen, werden ook prijzen uitgereikt aan docenten van de twee opleidingen. Studenten konden van tevoren daarvoor stemmen. Stan Heukelom (afdeling Radiotherapie, Amsterdam UMC) en Theo Faes (afdeling Radiologie en Nucleaire Geneeskunde, Amsterdam UMC) werden verkozen tot de docent van het jaar voor de bachelor Medische Natuurwetenschappen en master Biomedical Technology and Physics.

Foto: links Julia Meijer, rechts Pauline van de Drift