VU-studenten organiseren inzamelingsactie voor Oekraïne

28 april 2022
Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak, vroegen VU-studenten Lev Medin en Uliana Krainska zich af hoe ze hun landgenoten kunnen helpen. Daarom zijn ze samen met medestudenten en docenten een inzamelingsactie begonnen.

Lev Medin komt uit Kyiv en is sinds september student Communicatiewetenschap aan VU Amsterdam. “Toen ik hoorde dat de oorlog was uitgebroken kon ik een week niet slapen. Daarna dacht ik: op welke manier kan ik en de universiteit de Oekraïners helpen?” Hij nam contact op met zijn docent, Esther Schagen, en zo begon het idee voor een inzamelingsactie.

Bij een bijeenkomst georganiseerd door de VU, ontmoette hij meer Oekraïense studenten, waaronder Masterstudent Digital Business and Innovation Uliana Krainska uit Lviv. Samen met medestudenten en docenten van de afdeling Communicatiewetenschap organiseerden ze een brainstorm om hun inzamelingsactie vorm te geven. Maandag 25 april ging hun actie van start, de komende vier weken zamelen ze producten in voor mensen in Oekraïne. Ze hebben een website waar mensen kunnen doneren, en staan meerdere dagen in de hal van het Hoofdgebouw om spullen in te zamelen.

Logistiek
Voor het inzamelen werken ze samen met Stichting Oekraïners in Nederland, een organisatie die in 2014 is opgericht en veel ervaring hebben met inzamelen en het brengen van goederen naar Oekraïne. Uliana: “Toen ik Lev ontmoette hadden we veel ideeën maar ook veel vragen over de praktische uitvoering. Ik heb contact opgenomen met deze organisatie en zij nemen de logistiek voor hun rekening. Het is belangrijk om met een officiële organisatie in zee te gaan, zodat donateurs weten dat ze erop kunnen vertrouwen dat de producten ook daadwerkelijk bij mensen in Oekraïne terecht komen.”

Ze zamelen vitaminepillen, zaklampen en batterijen, powerbanks, sokken, thermokleding en honden- en kattenvoer in. Deze producten zijn gekozen in overleg met de stichting. Uliana: “De meeste producten zijn voor mensen die op stel en sprong hun huis moesten verlaten en nu geen of weinig basisproducten hebben. Ook zijn er producten die geschikt zijn voor mensen die ondergronds onderduiken. Tot slot zamelen we voer in voor huisdieren die inwoners achterlaten als ze vluchten.”

Uliana en Lev voelen veel steun van docenten en medestudenten, maar vrezen ook dat de oorlog in Oekraïne voor de meesten op een gegeven moment ‘normaal’ wordt. Lev: “Ze gaan terug naar hun dagelijkse leven en dat neem ik ze niet kwalijk, maar als Oekraïner kan je niet terug naar hoe het was.” De studenten maken zich zorgen om familie en vrienden in hun thuisland. Uliana: “Ik ben bang om Facebook te openen, omdat ik dan misschien slecht nieuws lees over vrienden.” Lev: “Ik sta op en ga naar bed met nieuws over de oorlog.”

Inzamelen
Voor meer informatie over de inzamelingsactie en te doneren, bekijk hier de website. Maandag 2 mei, maandag 16 mei en donderdag 19 mei is het mogelijk spullen te doneren in de hal van het hoofdgebouw.