VU lanceert Onderzoeksvisie ‘Relevant en betrokken’

15 juni 2022
Bij de VU creëren we samen impact voor een betere wereld. Dat vraagt om hoogwaardig onderzoek met een grote wetenschappelijke en maatschappelijke impact. In de VU Onderzoeksvisie ‘Relevant en betrokken’ beschrijven we ons toekomstbeeld en de ambities voor ons onderzoek, en inspireren we de onderzoeksgemeenschap binnen en buiten de VU.

Met de VU Onderzoeksvisie versterken we de impact van ons onderzoek en ontwikkelen we een herkenbaar VU-profiel. De visie bouwt voort op de VU Strategie 2020-2025.

Verantwoordelijkheid voor de toekomst van mens en planeet
De VU is een universiteit waar hoogwaardig onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid samenkomen. Met ons onderzoek nemen we verantwoordelijkheid voor de toekomst van de mensheid en de planeet. Met de VU Onderzoeksvisie willen we onze relevantie en betrokkenheid uitdragen. We stimuleren dan ook onderzoek naar uitdagende wetenschappelijke vragen en het vinden van oplossingen voor complexe vraagstukken. Waarbij we een open houding, transparantie, samenwerking en diversiteit belangrijk vinden.

Leidraad VU Onderzoeksstrategie
De VU Onderzoeksvisie sluit aan bij de kernwaarden en speerpunten van de VU en laat zien wat de VU te bieden heeft op het gebied van onderzoek. Aan de hand van de VU Onderzoeksvisie wordt dit jaar onder leiding van rector magnificus Jeroen Geurts samen met vertegenwoordigers van de VU-onderzoeksgemeenschap de VU Onderzoeksstrategie opgesteld. In deze strategie gaan we gedetailleerder in op de in de onderzoeksvisie geformuleerde onderzoeksambities en beantwoorden we de vraag hoe we deze willen realiseren en wat we daarvoor gaan doen. De VU Onderzoeksstrategie brengt de ambities uit de VU Strategie 2020-2025 en aanvullend beleid samen en dient straks als leidraad voor het aanbrengen van focus in onze activiteiten.

Lees hier de VU Onderzoeksvisie ‘Relevant en betrokken’.