VU Amsterdam host LIBER Winter Event

1 december 2022
Wat betekent de opkomst van Open Science voor de toekomst van de onderzoeksbibliotheek? Tijdens het LIBER-evenement ‘Building on collaboration for the future’ reflecteren bibliothecarissen uit heel Europa op deze vraag. LIBER, de vereniging van Europese onderzoeksbibliotheken, organiseert deze eerste editie van het Winter Event op 1 en 2 december in samenwerking met de Universiteitsbibliotheek van Vrije Universiteit Amsterdam.

LIBER organiseert ieder jaar tal van evenementen die de bibliotheekgemeenschap bij elkaar brengen. De wintereditie van het jaarlijkse congres vindt in 2022 plaats in het Nieuwe Universiteitsgebouw op de VU-campus. Tijdens deze editie wordt er aandacht gewijd aan belangrijke actuele onderwerpen als Open Science & Open Access, toegang tot cultureel erfgoed, de inrichting van de bibliotheek en het ontwikkelen van nieuwe digitale vaardigheden.

Aandacht voor alle facetten van onderzoek
De ruim 90 internationale bezoekers van het event kunnen rekenen op een feestelijke welkomstspeech van Hilde van Wijngaarden, de directeur van de VU Universiteitsbibliotheek. Jason Priem, co-founder van non-profitorganisatie OurResearch, trapt het evenement vervolgens af met een toespraak over de 3-E visie, waarbij ethiek, efficiëntie en uithoudingsvermogen centraal staan bij het creëren van samenwerkingsverbanden.

Tijdens het evenement krijgen bibliothecarissen de kans om tal van panelsessies bij te wonen. Zo wordt er onder andere gesproken over data management vaardigheden, het faciliteren van toegang tot elektrische bibliotheekbronnen en de snelle opkomst van Open Science. Ook kunnen bezoekers deelnemen aan workshops die volledig in het teken staan van de digitale bibliotheek. Het drukke programma biedt deelnemers daarnaast voldoende tijd om tussen de sessies door in contact te komen met de bredere LIBER-gemeenschap.

Open Science, Open Access en het belang van samenwerkingsverbanden
Dankzij de Open Science-beweging wordt wetenschappelijk onderzoek steeds toegankelijker gemaakt. Het belang van deze ontwikkeling speelt dan ook een centrale rol tijdens het evenement. Deelnemers buigen zich over het adoptieproces van Open Science-diensten tijdens verschillende workshops en ontdekken nieuwe technologieën die het faciliteren van Open Access kunnen versnellen. Daarnaast tonen sprekers ook een selectie van internationale projecten waarin deze ontwikkelingen succesvol geïmplementeerd zijn. Met deze thema’s als leidraad kan de maatschappelijke impact van verricht onderzoek aanzienlijk worden vergroot.

LIBER: de stem van Europa’s onderzoeksbibliotheken
LIBER zet zich al bijna 50 jaar in voor het promoten van wetenschappelijk onderzoek. Door samen te werken met bibliotheken uit heel Europa worden de belangen van onderzoekers en hun instituties in kaart gebracht en vertegenwoordigd. In de periode 2023 tot 2027 besteedt het samenwerkingsverband veel aandacht aan thema’s als leiderschap, intellectuele vrijheid en inclusiviteit.