Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Tunesische vrouwelijke academici herinterpreteren teksten Islam

24 mei 2022
Religiewetenschapper Jumana Al-Ahmad onderzoekt in haar proefschrift de relatie tussen Islam en mensenrechten in Tunesië en analyseert hoe een aantal Tunesische academici en activisten omgaan met de situatie waarin mensenrechten ogenschijnlijk onverenigbaar zijn met conservatieve en traditionele interpretaties van Islam.

Hoe gebruiken deze academici de islamitische teksten in combinatie met moderne methoden en verwijzingen naar de mensenrechten om gendergelijkheid en rechtvaardigheid te bevorderen?

Nieuwe generatie Tunesische feministen

Hierbij richt Jumana Al-Ahmad zich vooral op een nieuwe stroom van Tunesisch feministisch activistisch en academisch werk dat sociale rechtvaardigheid en mensenrechten wil bevorderen en is gebaseerd op Tunesische studies over de Arabische Islamitische civilisatie. De focus ligt hierbij op drie vrouwelijke onderzoekers: Amel Grami, Zahia Jouirou, en Olfa Youssef. Zij graven diep in de Islamitische traditie op zoek naar hedendaagse oplossingen voor wat zij zien als stagnatie en sociale onrechtvaardigheid. De dissertatie laat zien hoe deze feministische geleerden gelijkheid tussen mannen en vrouwen, en sociale rechtvaardigheid promoten door de Islamitische bronnen en publicaties in gesprek te brengen met modern methodes en referenties naar mensenrechten.

Maatschappelijke verandering gebaseerd op de traditionele Arabische teksten zelf

Jumana Al-Ahmad gebruikt een interdisciplinair perspectief gebaseerd op religie en cultuurstudies, sociologie, filosofie en intellectuele en sociale geschiedenis. De werken zijn voornamelijk in het Arabisch, grotendeels geproduceerd door vrouwelijke wetenschappers, en verdienen aandacht op internationaal niveau, vooral omdat er een kloof is tussen de wetenschap van moslim feministen in de Anglofone wereld en die van Arabische moslim feministen die in het Arabisch schrijven. Deze dissertatie draagt bij aan het overbruggen van deze kloof en het vergaren van kennis.