Symposium en onthulling kunstwerk Vrouwen VU-hulp

17 maart 2022
Wist u dat de Medische Faculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam is opgericht dankzij de hulp van duizenden vrouwen? Negentig jaar geleden verenigden zij zich in Vrouwen VU-hulp en hebben in de daaropvolgende 75 jaar miljoenen opgehaald. De VU is, net als later het VU ziekenhuis, letterlijk groot geworden dankzij de talloze stuivers en dubbeltjes die in vele huishoudens werden opgespaard in het beroemde groene VU-busje.

Op 1 april gaan de Vrije Universiteit en de VUvereniging deze vrouwen eren. Er zal een prachtig kunstwerk worden gepresenteerd als blijvende herinnering aan deze bijzondere groep vrouwen. Het werk, gemaakt door beeldend kunstenaar Marinke van Zandwijk, bestaat uit honderden glazen bellen. Ze staan symbool voor de vele stuivers en dubbeltjes die Vrouwen VU-hulp spaarde en verwijzen ook naar de vele vrouwen die zich jaar na jaar, generatie na generatie voor de VU hebben ingezet.

Voorafgaand aan de presentatie van het kunstwerk vindt vanaf 19:30 uur een klein symposium plaats in het Auditorium. De laatste voorzitter van Vrouwen VU-hulp, mevr. Adri Koetsier-Lems, zal vertellen over haar ervaringen. Fred van Lieburg, hoogleraar religiegeschiedenis, schetst de vroegste vrouwelijke donateurs. Dr. Claire Teunenbroek en dr. Stephanie Koolen-Maas van het Center for Philanthropic Studies presenteren de bredere context van vrouwen in schenkingen en vrijwilligerswerk. Daarna wordt het kunstwerk feestelijk gepresenteerd, met een hapje en een drankje.

We nodigen u van harte uit voor deze gebeurtenis.

AANMELDEN KAN HIER

19:00 uur    Ontvangst met koffie en thee
19:30 uur    Welkom door Frans van Drimmelen en Chris Polman
19:40 uur    Animatie over Vrouwen VU-hulp
19:45 uur    De eerste vrouwelijke VU-donateurs – Fred van Lieburg
20:00 uur    Interview mevr. Koetsier-Lems (video)
20:05 uur    Vrouwen als vrijwilliger en als donateur – Claire Teunenbroek & Stephanie Koolen-Maas
20:25 uur    Over het kunstwerk – Marinke van Zandwijk en Liselotte Neervoort
20:35 uur    Mededeling door Frans van Drimmelen
20:45 uur   Onthulling kunstwerk
21:00 uur    Feestelijke receptie

Presentatie: Miranda van Holland

Datum, tijd, locatie, aanmelden
Datum: 1 april 2022
Tijd: 19:30 uur - 21:00 uur (inloop vanaf 19:00 uur)
Locatie: VU Amsterdam, Auditorium, De Boelelaan 1105, 1081HV Amsterdam
Toegang: gratis
Aanmelden doet u hier.

Over het VU-busje
Op 1 april 1932 werd het eerste VU-busje uitgedeeld. Vanaf toen tot 2007 hebben vele generaties vrouwen zich binnen de organisatie Vrouwen VU-hulp ingezet voor de ontwikkeling en instandhouding van de VU. In die tijd hebben ze tientallen miljoenen opgehaald voor de universiteit waarmee zij zich verbonden voelden. Door heel het land legden gereformeerde vrouwen dubbeltjes en stuivers opzij in de VU-busjes. In eerste instantie werd er ingezameld voor de oprichting van een Medische Faculteit, later ook voor de laboratoria van Wis- en Natuurkunde, en nog weer later voor projecten als een betere toegankelijkheid van het VU hoofdgebouw voor mindervaliden.

Over kunstenaar Marinke van Zandwijk

Van Zandwijk ziet zichzelf vooral als een bellenblazer. Deze glazen vormen komen in al haar werk terug. Homo bulla est, de mens is een luchtbel, is een uitspraak van filosoof Erasmus die haar achtervolgt. De schijnbare wereld, de transparante bol die de kern weergeeft, een kern die staat voor het mens-zijn, voor onze mechanische beschaving. De losse vormen geven in dit geval een werkelijkheid weer waarin het geheel groter is dan de som der delen.

Bekijk meer werk van de kunstenaar