Subsidie voor onderzoek naar corona-trauma in verpleeghuizen

11 augustus 2022
Lianne Cremers, Cato Janssen en Kees Boersma van de afdeling Organisatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam hebben een subsidie van 2500 euro ontvangen van Amsterdam Public Health (APH), aangevuld met ondersteuning van Innovation Exchange Amsterdam (IXA). Dit zullen zij inzetten voor hun onderzoek ‘COVID-19 trauma in Nederlandse verpleeghuizen’.

Dit project richt zich op organisatorische trauma's opgelopen tijdens de piekfase van de coronacrisis en het aanpassingsvermogen van verpleeghuizen. Tijdens de dataverzameling is de beleving van de pandemie in het verpleeghuis vastgelegd op film. “Met het gebruik van visuele methode hopen we bij te dragen aan het herstelproces van medewerkers en bewoners door ze de mogelijkheid te bieden hun verhalen te delen en hun stem te laten horen. De financiering van dit project zal worden besteed aan het opzetten van een impactcampagne om verpleeghuizen te helpen hun traumas te verwerken en het inwinnen van advies over het profileren en communiceren van de film en het onderzoek.”

“We zijn heel blij met deze toekenning,” laat Lianne Cremers weten. “Ons participatief actie onderzoek is erop gericht om samen met respondenten naar maatschappelijke verandering toe te werken. Met deze steun kunnen wij de inzichten van ons onderzoek aan verpleeghuizen aanbieden in de vorm van een etnografische film om vervolgens het gesprek aan te gaan over hoe om te gaan met de opgelopen trauma’s.”

Het Amsterdam Public Health onderzoeksinstituut (APH) is een netwerkinstituut en vormt een belangrijke schakel tussen intramurale klinische zorg, wetenschappelijk onderzoek, en de extramurale zorgpraktijk in de metropoolregio Amsterdam.

Vanuit de samenleving en overheidsinstellingen is er een toenemende vraag naar verspreiding, valorisatie en implementatie van wetenschappelijke kennis. Om APH-onderzoekers te ondersteunen zijn al verschillende initiatieven gestart, waaronder deze open call. Deze financiering biedt APH-onderzoekers en/of onderzoeksteams de kans om de maatschappelijke en economische impact van hun project of idee een stap verder te brengen door middel van financiering en natura ondersteuning.