Start bouw ondernemerspaviljoen op VU campusplein

19 januari 2022
In januari starten de voorbereidingen voor de bouw van een VU ondernemerspaviljoen op het campusplein, ter hoogte van de fietsenstalling voor het W&N-gebouw. Onder de naam ‘VU StartHub’ biedt dit paviljoen straks niet alleen ruimte aan startups, maar brengt ook innovatie, onderwijs en bijeenkomsten samen.

Nadat de bouwvergunning is verleend, gaat bouwonderneming Jan Snel op een snelle, efficiënte en duurzame manier het paviljoen bouwen. De verwachting is dat het paviljoen medio 2022 gereed is. Om ruimte te maken voor de VU StartHub, wordt de fietsenstalling voor het W&N-gebouw deels verplaatst.

VU StartHub wordt een showcase van ondernemerschap. Het paviljoen krijgt een levendig en open karakter en zal ook duurzaam van opzet zijn. Het biedt plaats aan circa 25 VU startups. Een bruisende plek voor mensen met business ideeën. Voor startups die graag onderdeel willen zijn van de VU gemeenschap. Een plek waar je ook naar toe kunt als je geen huurder bent van een kantoor- of vergaderruimte. En waar je met je vragen over het starten van een onderneming terecht kunt.

Het paviljoen wordt tweelaags met in totaal ca. 1.000 m2 oppervlakte en zal maximaal tien jaar op deze plek staan. Het paviljoen wordt verplaatsbaar en demontabel. Na de eerdere ontwikkeling van Amsterdam Venture Studios en Demonstrator Lab in de VU gebouwen, geeft deze ontwikkeling een eerste zelfstandige invulling aan valorisatie en ondernemerschap zoals die inhoudelijk en ruimtelijk is opgenomen in de plannen van de campusontwikkeling. Er zijn ook uitwerkingen in voorbereiding voor een Innovation Center.

De VU StartHub is een ontwikkeling door de Facilitaire Campus Organisatie (FCO) en team VU Entrepreneurship & Impact. Dit team draagt ook zorg voor de programmering in het paviljoen. Voor het runnen van het palviljoen en de inhoudelijke activiteiten van VU StartHub is een organisatie opgericht. Zo worden diverse activiteiten georganiseerd voor het aantrekken van ondernemend talent, zoals pitch meetings en een Student Startup Competition. Daarnaast start in februari de Amsterdam Startup Launch: een programma van 11 interactieve sessies waar aanstormende ondernemers hun idee uitwerken tot een robuust businessplan.

Directeur van de VU StartHub is Hans Drenth, die namens het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam is aangetrokken om ondernemerschap binnen de VU een ´boost´ te geven. Hans Drenth: "Dit buitengewoon zichtbare en opvallende paviljoen onderstreept voor iedereen het belang dat de VU geeft aan ondernemen en impact maken. Alle VU-ondernemers met een goed business idee en een inschrijving in de KvK zijn welkom. Naast kantoorruimte hebben de VU StartHub members toegang tot de VU alumni mentoring pool, en het ondernemende netwerk van ons team. De VU StartHub wordt namelijk mede mogelijk gemaakt door partners uit het bedrijfsleven. Ik kan niet wachten tot het open gaat."

Meer informatie: Marcel van Heemert, programmamanager VU StartHub: m.a.van.heemert@vu.nl