Het maken van een planning waarin je zowel de incidentenresponstijd laag houdt en de taken goed verdeelt, blijkt erg lastig. Niet alleen voor mensen, maar ook voor computers. En wanneer een incident gebeurt, heeft dat natuurlijk een grote impact op je planning voor de rest van de dag. Huizing ontwikkelde in samenwerking met ProRail software die hulp kan bieden met het vormen van zo’n planning: je stopt erin welke mensen je in je dienst hebt en welke preventieve taken je wilt doen, en de computer geeft een advies van wie wat wanneer kan uitvoeren. Huizing: “Het vinden van de écht optimale planning met de laagst mogelijke responstijd kan uren of zelfs dagen duren, dus de software draait op een benadermethode die ik heb ontwikkeld. In ongeveer een halve minuut vindt de software een oplossing die gemiddeld maar zo’n 4% hogere responstijd heeft dan de laagst mogelijke responstijd.”
“Het is fantastisch om te zien dat ProRail een applicatie heeft laten ontwikkelen op basis van mijn onderzoek, en dat deze uitgerold gaat worden over heel Nederland. Vanuit de standplaatsen kan een plan worden berekend, en de medewerkers buiten kunnen die op hun smart device inzien en terugkoppeling geven. Het zal nog even duren voordat in concrete cijfers kan worden gezegd wat dit heeft opgeleverd. Maar een simulatiestudie suggereert dat ProRail Incidentenbestrijding met deze applicatie zowél de incidentenresponstijd kan verlagen met 14% én de hoeveelheid preventieve taken kan verhogen met 31%. Uiteindelijk betekent dat voor treinreizigers en goederentreinen dat ze minder last zullen hebben van verstoringen en dat we het spoornetwerk langer gezond kunnen houden. Het mooie aan wiskunde is natuurlijk dat dit model zich niet beperkt tot ProRail: ook andere incidentenorganisaties met neventaken, zoals onderhoudsbedrijven en de politie, zouden baat kunnen hebben bij dit onderzoek.”
Bekijk het werk van Huizing voor Prorail: https://www.youtube.com/watch?v=aiJxDZ5YrDg
De promotie vindt plaats op 12 april 2022