Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Snel ter plaatse bij verstoringen door nieuw optimaliseringsmodel

25 maart 2022
Bij ProRail zijn incidentenbestrijders druk bezig, ook wanneer er níet een incident op het spoor aan de hand is. Ze voeren allerlei preventieve taken uit, zoals surveilleren langs het spoor tegen spoorlopers en inspecties uitvoeren op goederenemplacementen. Maar wanneer een incident plaatsvindt, moet daar natuurlijk zo snel mogelijk op gereageerd worden. Wiskundige Dylan Huizing bedacht een oplossing hoe deze preventieve taken gepland kunnen worden, dusdanig dat de incidentenbestrijders altijd goed verspreid blijven over het netwerk, zodat je een zo laag mogelijke incidentresponstijd behoudt.

Het maken van een planning waarin je zowel de incidentenresponstijd laag houdt en de taken goed verdeelt, blijkt erg lastig. Niet alleen voor mensen, maar ook voor computers. En wanneer een incident gebeurt, heeft dat natuurlijk een grote impact op je planning voor de rest van de dag. Huizing ontwikkelde in samenwerking met ProRail software die hulp kan bieden met het vormen van zo’n planning: je stopt erin welke mensen je in je dienst hebt en welke preventieve taken je wilt doen, en de computer geeft een advies van wie wat wanneer kan uitvoeren. Huizing: “Het vinden van de écht optimale planning met de laagst mogelijke responstijd kan uren of zelfs dagen duren, dus de software draait op een benadermethode die ik heb ontwikkeld. In ongeveer een halve minuut vindt de software een oplossing die gemiddeld maar zo’n 4% hogere responstijd heeft dan de laagst mogelijke responstijd.”

“Het is fantastisch om te zien dat ProRail een applicatie heeft laten ontwikkelen op basis van mijn onderzoek, en dat deze uitgerold gaat worden over heel Nederland. Vanuit de standplaatsen kan een plan worden berekend, en de medewerkers buiten kunnen die op hun smart device inzien en terugkoppeling geven. Het zal nog even duren voordat in concrete cijfers kan worden gezegd wat dit heeft opgeleverd. Maar een simulatiestudie suggereert dat ProRail Incidentenbestrijding met deze applicatie zowél de incidentenresponstijd kan verlagen met 14% én de hoeveelheid preventieve taken kan verhogen met 31%. Uiteindelijk betekent dat voor treinreizigers en goederentreinen dat ze minder last zullen hebben van verstoringen en dat we het spoornetwerk langer gezond kunnen houden. Het mooie aan wiskunde is natuurlijk dat dit model zich niet beperkt tot ProRail: ook andere incidentenorganisaties met neventaken, zoals onderhoudsbedrijven en de politie, zouden baat kunnen hebben bij dit onderzoek.”

Bekijk het werk van Huizing voor Prorail: https://www.youtube.com/watch?v=aiJxDZ5YrDg

De promotie vindt plaats op 12 april 2022