Promotie Caleb Hutcherson: ‘Even When I’m Washing the Underwear?’

21 juni 2022
Op 30 juni vindt de promotie ‘Even When I’m Washing the Underwear?’ van Caleb Hutcherson in Auditorium plaats.

Een Arabische evangelische manier om theologische reflectie te begrijpen en te beoefenen

Theoloog Caleb Hutcherson bestudeerde de ervaring van Arabische evangelische theologiestudenten in Beiroet (Libanon) met Theological Reflection (TR). Omdat veel van de studenten worstelden met theologische reflectie, ontwierp en voerde Hutcherson deze kritische, contextuele studie uit van de praktijk van TR in de ervaringen van Arabische evangelische theologiestudenten van het Arab Baptist Theological Seminary als een constructieve manier om praktische theologische reflectie in en voor Arabisch-islamitische contexten te begrijpen en te verbeteren. Zijn analyse van het gesprek van de deelnemers over en de praktijken van theologische reflectie leidde tot het formuleren van de notie van "goddelijk geordende connectiviteit" als een centraal organiserend principe. Deze contextueel aandachtige notie biedt een manier om te begrijpen hoe de Arabische evangelische deelnemers de praktijk van TR begrijpen en hoe ze het in de praktijk gebruiken.

Hutcherson: "Uit mijn beschrijving en analyse vertelt de studie een verhaal over hoe de aard van TR de deelnemers zowel kruist met als uitdaagt sociaal-culturele oriƫntaties en theologische normen die gemeenschappelijk zijn voor hun context."

Implicaties voor reflectie en praktijk

Hutcherson identificeert een aantal implicaties voor zowel de theologie en de praktijk van theologische reflectie onder Arabische evangelicals, als voor het gebied van praktische theologie. Hutcherson: "Het helpt geleerden van praktische theologie om de uniciteit van Arabische evangelische praktijken van TR beter te begrijpen. Het helpt leraren ook om theologisch onderwijs te ontwerpen op manieren die studenten helpen een meer transformerende benadering van het doen van theologie te ontwikkelen. En het helpt ons ook om na te denken over hoe een Arabische evangelische praktijk van TR zou kunnen worden verbeterd. Daarbij ondersteunen de resultaten van mijn onderzoek recente beweringen over het belang van aandacht voor de bijzonderheden van praktische theologische reflectie in een bepaalde context voor het verbeteren van de praktijk en theorie ervan."

Meer informatie over het proefschrift

Promotor:

• prof.dr. B.J.G. Reitsma

Copromotoren:

• dr. S.M. Blythe
  • dr. W.B.S. van de Wetering

Op 30 juni 2022 om 11:45 uur in het Auditorium. De promotie is tevens online te volgen.