Maak op Lowlands een praatje met een robot

17 augustus 2022
Hoe voelt het als je met een robot praat? Daar kunnen Lowlandsbezoekers dit jaar achterkomen in gesprek met een sociale robot. Tijdens een experiment op het festival onderzoekt Vrije Universiteit Amsterdam samen met Hogeschool Utrecht hoe mensen dat ervaren.

Sociale robots zullen een steeds grotere rol innemen in onze maatschappij. Om de interactie tussen mens en robot goed te laten verlopen, is het nodig dat mens en robot elkaar begrijpen. Dit jaar op festival Lowlands organiseren Vrije Universiteit Amsterdam en Hogeschool Utrecht daarom een experiment om te kijken wat mensen vinden van een gesprek met zo’n humanoid robot. Wil jij met de robot in gesprek?

Het experiment op Lowlands staat onder leiding van Peggy van Minkelen en Elly Konijn, in samenwerking met hun collega’s Daniel Preciado Vanegas, Laura Maran, Mara Polak, Jan de Wit, Thomas Baier, Nina Hoorn, Lieke Hoorn en Veerle Hobbelink van VU Amsterdam. Op 19, 20 en 21 Augustus tussen 12:00-20:00 staat het team op het Lowlands Science-terrein.

Lowlandsbezoekers die meer willen weten over het onderzoek naar sociale robots kunnen zaterdag 20 augustus van 14:55 tot 15:40 terecht in de Echo. Hoogleraar mediapsychologie Elly Konijn (VU) geeft dan een presentatie samen met David Abbink, hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction aan de TU Delft.

Meer weten over dit onderzoek? Lees dan dit artikel op New Scientist.