Leren van de coronacrisis

3 november 2022
Kwetsbare groepen, zoals migranten, daklozen en psychiatrische patienten hebben sterk geleden onder de gevolgen van de Covid-19 pandemie. Ze ervoeren grote gevolgen van de verminderde sociale contacten en veranderde hulpverlening, vooral tijdens de lockdowns.

De School of Business and Economics van de Vrije Universiteit presenteerde gisteren tijdens een goedbezochte eindconferentie de lessen uit een groot 2-jarig onderzoek in Amsterdam naar de gevolgen van de pandemie voor kwetsbare groepen. Deze lessen werden gepresenteerd samen met de partners in dit onderzoek, GGD Amsterdam, Leger des Heils, De Regenboog en HVO-Querido. Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door ZonMw.

De resultaten van het onderzoek zijn vertaald in drie concrete  lessen voor de hulpverlening, die door medewerkers en leiders opgepakt worden. De eerste les betreft digitalisering. Projectleider prof. Elco van Burg: “Digitalisering is overal in de samenleving versneld ingezet. Ook in de hulpverlening. De ervaringen zijn wisselend. Voor bepaalde groepen was digitale zorg moeilijk. Omdat ze niet overweg konden met digitale media of die überhaupt niet tot hun beschikking hadden. Digitalisering is belangrijk. Maar kijk goed hoe en voor wie je het inzet. Daarom moeten in de intake van een cliënt gelijk digitale vaardigheden en behoeften meegenomen worden.”

De tweede les gaat over morele dilemma’s die zich voordoen tijdens een crisis. Elco van Burg: “In de omgang met morele dilemma’s is een soort morele raad binnen de organisatie nodig. Die mee kan denken in crisissituaties en medewerkers en leidinggevenden traint in de omgang met morele dilemma’s.”

Een crisis vraagt veel van leiderschap. Van Burg: “Ons onderzoek laat zien dat  opereren in een crisissituatie betekent dat je op twee borden tegelijkertijd moet kunnen schaken. De crisis moet gemanaged worden, waarbij je te maken krijgt met allerlei externe factoren en partijen. Tegelijkertijd moet de eigen organisatie niet stil vallen. Ook die moet zo goed mogelijk doordraaien tijdens de crisis.”

Eerdere onderzoeksresultaten: