Jeroen Geurts: ‘Ik zie een enorme innovatiedrift’

14 september 2022
Reanimeren, een infuus inbrengen, gesprekken met studieadviseurs en studenten. Het werkbezoek van VU-rector Jeroen Geurts op 12 september aan de medische faculteit is levendig en afwisselend. Ook Amsterdam UMC wordt bezocht: “Hier kom ik nog een keer terug.”

Jeroen Geurts is sinds begin dit jaar de nieuwe rector magnificus van de Vrije Universiteit. De medische faculteit is voor hem bekend terrein: Geurts is zelf arts: studeerde aan de UvA, promoveerde aan de VU en is hoogleraar Translationele Neurowetenschappen in Amsterdam UMC. Aan het begin van zijn werkbezoek wordt hij verwelkomd door Chris Polman, decaan Faculteit der Geneeskunde VU, en vice-decaan Christa Boer. Direct aan het begin van de rondleiding wordt Geurts aan het werk gezet in het klinisch trainingscentrum van Amsterdam UMC, locatie VUmc. Hij wordt geconfronteerd met een acute casus: er ligt een patiënt met benauwdheidsklachten in het ziekenhuis en de situatie is ernstig. Hoe begin je en waar moet je op letten? Gelukkig weet Geurts de patiënt na een reanimatie te redden.

Studentenpoli

Vervolgens maakt de VU-rector kennis met de studentenpoli. Studenten kunnen daar onder supervisie van een arts al beginnen wanneer ze in hun eerste jaar zitten. Ze krijgen geen studiepunten en geen salaris, wel doen ze er veel ervaring op. Inmiddels draaien er meerdere studentenpoli’s op het gebied van cardio­logie, endocrinologie, interne geneeskunde en huisartsgeneeskunde. De studenten zijn vooral gericht op de medicatie van de patiënten. De studentenpoli is een groot succes en heeft al enkele onderwijsprijzen ontvangen.

Daarna worden belangrijke vaardigheden geoefend in het zogeheten Springlab. Een plek waar studenten – ook buiten het curriculum om - extra vaardigheden kunnen oefenen zoals het inbrengen van een infuus en levensreddende handelingen.. Geurts is geboeid en zegt: “Hier kom ik nog een keer terug om zelf te trainen.” Dan vervolgt de rondleiding naar de medische bibliotheek. Vice-decaan Christa Boer wijst Geurts er op dat dit de enige plek is in het ziekenhuis waar een verwijzing naar het onderwijs wordt gemaakt. En dan is het nog heel onopvallend. Dat moet anders legt ze uit. Samen met de architect van Amsterdam UMC komt daar een mooi plan voor.

Welzijn studenten

Na een kort bezoek aan de Facultaire Studenten Raad lopen ze naar de medische faculteit op de Van den Boechorstraat. Geurts maakt daar kennis met een groep eerstejaars bachelorstudenten die met hun eerste module bezig zijn. Tenslotte spreekt hij de staf achter de schermen: professionals van Studentenzaken, studie adviseurs, het Bureau Internationale Samenwerking en team Selectie. In deze gesprekken komt ook het welzijn van geneeskundestudenten aan bod. Het blijkt dat zij regelmatig een grote prestatiedruk ervaren. Ook geven studenten aan dat ze in de coronaperiode soms taken moesten uitvoeren waar ze niet altijd aan toe waren.

Tot slot is er een interactieve sit down samen met allerlei betrokkenen van de faculteit. Wat is Geurts zoal opgevallen? “In alle facetten van de organisatie zie ik een enorme innovatiedrift terug”, antwoordt hij. “Daar kunnen andere faculteiten nog wat van leren.” Het laatste woord is aan masterstudent Daniel van den Kroonenberg, student-assessor van de faculteit: “Wat kunnen wij leren van andere faculteiten?’ Geurts: “Op het gebied van hybride onderwijs en duurzaamheid zou het mooi zijn als er meer kruisbestuiving is tussen studenten en docenten van de verschillende faculteiten. Daarvan zie ik al vergaande voorbeelden op de universiteit. In het algemeen wil ik ernaar toe dat we minder in de zuilen van de negen faculteiten denken en meer gaan verbinden.’