In vlogs de chirurg volgen

24 juni 2022
De afdeling Heelkunde van Amsterdam UMC is in de coronatijd gestart met het ontwikkelen van een serie vlogs voor het geneeskundeonderwijs. Heelkunde is een praktisch en divers vak en leent zich goed voor mooie beelden van operaties die toegepast worden in de masteropleiding geneeskunde. De vlogger van deze serie is Susanne van der Velde, oncologisch chirurg en verbonden aan de masteropleiding van de Faculteit der Geneeskunde VU van Amsterdam UMC.

Van der Velde: ‘Het is een eigentijdse, leuke manier van onderwijs en door z’n vorm – korte, praktische films – heel toegankelijk. Studenten kunnen zich beter voorbereiden op een operatie die ze de volgende dag bijwonen. Dat ondervond Susanne aan den lijve. Terwijl ze tijdens een borstkankeroperatie bijna een stap oversloeg, zei de coassistent: “In jouw vlog plaatste je nu eerst klipjes, waarom doe je dat nu niet?” De studente was goed voorbereid op wat zou moeten komen.’

Ook op andere afdelingen inzetbaar

Inmiddels zijn er 30 filmpjes opgenomen. De vlogs laten het hele traject zien van een behandeling, van indicatie tot nazorg. De filmpjes zijn dan ook inzetbaar op andere afdelingen in het ziekenhuis. Susanne filmt bijvoorbeeld hoe patiënten na weken terugkomen op de poli of hoe de patholoog verdergaat met het analyseren van een verwijderde tumor. In de dagelijkse praktijk is het voor coassistenten lastig om de gehele patiëntreis en alle diagnostische stappen daarin te volgen, in de vlogs komt dit wel aan bod. De vlogs ontstonden in coronatijd toen studenten vanwege de restricties fysiek niet met de chirurgen konden meelopen. Susanne kwam op het idee om haar studenten via de vlogs digitaal mee te nemen in haar kielzog. Met haar telefoon filmt de chirurg zichzelf bij klinische activiteiten, uiteraard na toestemming van de patiënt.

Inzicht in de breedte van het vak

Het doel van de filmpjes is meervoudig. Allereerst krijgen de coassistenten ziektebeelden te zien die ze mogelijk in de praktijk niet meemaken. Coassistenten lopen hun stage vaak in één ziekenhuis, waar ze slechts een deel van de ziektebeelden die bij heelkunde horen te zien krijgen. De filmpjes – Suzanne van der Velde maakte er inmiddels zo’n dertig – geven praktisch inzicht in ziektebeelden die studenten niet live zien. Zo krijgen zij toch de breedte van het vak mee.

IO-magazine juni 2022 over het vieren van onderwijs

De vlogserie heelkunde is een van de voorbeelden die de opleidingen in de zorgsector blijvend hebben veranderd sinds de coronatijd. In het nieuwe IO-magazine is uitgebreid aandacht voor duurzame innovatie: denk aan het modulair en flexibel opleiden van verpleegkundigen zodat ze sneller inzetbaar zijn in andere disciplines en het ontstaan van Springlab, een platform door en voor studenten dat ruimte biedt voor facultatief onderwijs in het Klinisch Trainingscentrum met ondermeer een cursus traumabehandeling.

Link naar het magazine:  https://issuu.com/menh/docs/io_juni_1_2022_issuu

IO- magazine is een uitgave van het Instituut voor Onderwijs en Opleiden (IOO) van Amsterdam UMC