Hoe?Zo!show opnieuw theater in

29 november 2022
Wetenschapsshow Hoe?Zo! opnieuw theater in dankzij subsidies

De Hoe?Zo! Show van neurowetenschapper Barbara Braams (VU Amsterdam) en aardwetenschapper Lennart de Groot (UU) ontvangt een ENW Communication Initiative Award. In deze theatershow geven jonge onderzoekers op het podium live antwoord op vragen van nieuwsgierige kinderen. Het prijzengeld van 10.000 euro komt boven op een eerdere toekenning van 150.000 euro door het programma NWA Wetenschapscommunicatie begin november. De financiering stelt de komende twee seizoenen van de spelshow veilig.

Het project bestaat uit drie onderdelen: een lespakket voor groep zes, een opleiding wetenschapscommunicatie voor promovendi en een interactieve theatershow. De Hoe?Zo! Show is een initiatief van Barbara Braams en Lennart de Groot, respectievelijk van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Utrecht. Braams en De Groot willen beiden iets leuks doen om wetenschap toegankelijker te maken.

“Toen we ons in de wetenschapscommunicatie voor kinderen verdiepten, vonden we het grote probleem: wetenschapscommunicatie wordt vaak gedaan door onderzoekers die hun boodschap willen overbrengen. Daardoor is het te veel gericht op zenden. En dat is precies níet wat we beogen met dit initiatief’’, aldus De Groot.

‘’Waar wij ons op richten is de drempel verlagen en wetenschap toegankelijk maken’’, vult Braams aan. ‘’We willen dat de kinderen die naar onze shows komen een beetje inzicht krijgen in het wetenschappelijk proces. Niet zodat ze kiezen voor een carrière in de wetenschap, maar wél omdat je ziet dat de weerstand vanuit de maatschappij groeit. Een beter inzicht in de wetenschappelijke processen kunnen deze weerstand verminderen.”

Erkennen en Waarderen
“Naast de erkenning ben ik blij met de verandering waar deze prijzen voor staan,” zegt De Groot. “We willen allemaal naar een academisch systeem toe van Erkennen en Waarderen, maar dat gaat helaas nog met hele kleine stapjes. Door onze promovendi een opleiding in wetenschapscommunicatie willen wij ons steentje bijdragen. De Hoe?Zo! Show biedt jonge wetenschappers de mogelijkheid om naast hun wetenschappelijke expertise ook wetenschapscommunicatievaardigheden op te doen, vaardigheden die steeds belangrijker worden.”

Tijdens de theatershow beantwoorden promovendi live de vragen van de leerlingen in de zaal. “Hiervoor krijgen de promovendi onder andere een lesje in theatersport, wat erg leuke situaties oplevert'', vertelt Braams. ''We werken er met zijn allen hard aan, waardoor we een ontzettend hecht team worden. Bovendien zien we dat het werkt en krijgen erg lovende reacties. Het betekent erg veel voor me dat dit initiatief ook door andere instanties in de academia gewaardeerd wordt.”

Meer weten over de Hoe?Zo! Show? Neem een kijkje op de website of bekijk de promo.

Neem contact op met Persvoorlichting VU

Contactpersoon

• Cassandra Appelman
  • Senior woordvoerder