Hoe AI artsen kan helpen

7 juli 2022
Balázs Borsos, masterstudent AI aan de VU, neemt met Panops.ai deel aan het ACE Incubation Program. Balázs vertelt over zijn ervaring met ACE en over de manier waarop Panops.ai artsen kan helpen om efficiënter en nauwkeuriger te werken.

Wat is Panops.ai en hoe is dit project van de grond gekomen?
Panops.ai is ontwikkeld om nierstenen te detecteren op CT-scans van patiƫnten en om op basis van de kenmerken van die nierstenen de beste behandeling te kiezen. Urologen gebruiken een bestaand kader om patiƫnten met nierstenen te diagnosticeren en behandelen. Wij hebben echter gemerkt dat er nogal wat uitzonderingen voorkomen in dit proces.

Dit project is begonnen bij AI Startup Lab, een programma waarbij grote bedrijven en organisaties worden benaderd om een AI-project uit te voeren waarvoor ze zelf niet de mensen of middelen beschikbaar hebben. AI Startup Lab speelt deze uitdaging vervolgens door aan een team studenten. Wij werken samen met het OLVG, waar het hoofd urologie, Ernst van Haarst, een onderzoek was gestart met als doel nierstenen beter te kunnen behandelen. En zo kwam hij bij ons terecht.

Hoe kan Panops.ai artsen helpen bij hun werk?
Nou, de tool verricht alle metingen die de artsen zelf ook doen, maar dan automatisch. Dit betekent dat de metingen sneller en, belangrijker nog, preciezer worden uitgevoerd. En aangezien we een niersteen kunnen detecteren op een CT-scan, kunnen we de steen reconstrueren in 3D en er een warmtebeeld (heat map) overheen leggen. Zo krijgen de artsen een nauwkeurig beeld van de structuur en dichtheid van de niersteen. En ze kunnen de niersteen ook virtueel doormidden snijden, zodat ze de binnenkant kunnen zien.

Daarnaast kunnen we de mate van asymmetrie ('scheefheid') en de kurtosis ('gepiektheid') van de verdeling bepalen. Dit heeft een grote voorspellende waarde, omdat deze parameters aangeven of er in de steen sprake is van een groot verschil in dichtheid of iets anders opmerkelijks.

Welke rol speelt het ACE Incubator Program in dit project?
We krijgen enorm veel praktische hulp van ACE. Ze houden wekelijkse sessies waarin we onze vaardigheden op het gebied van sales kunnen verbeteren en leren hoe we ons bedrijfsmodel vorm moeten geven. Maar ook hoe we klanten kunnen vinden en het beste met hen kunnen communiceren, hoe het allemaal juridisch in elkaar steekt wat betreft intellectueel eigendom, en nog veel meer. We hebben ook echt waardevolle contacten van hen gekregen. Er zijn dus allerlei onderwerpen die ze onder onze aandacht brengen en wij krijgen volop kans om vragen te stellen en te sparren met de docenten. We hebben al heel veel informatie uit het programma gebruikt.

Hoe ziet de nabije toekomst eruit voor Panops.ai?
We richten ons vooral op de technische kant. We zijn ons eigen tool aan het ontwikkelen om uitkomsten te voorspellen. En als we daarmee klaar zijn, willen we ook andere ziekenhuizen benaderen en samen een onderzoek uitvoeren om ons prototype te evalueren en te kijken hoe goed de tool in de praktijk werkt. Uiteindelijk willen we de opgedane kennis commercieel exploiteren en op de markt brengen.

Het doel van Panops.ai is om medische professionals te helpen betere, snellere en nauwkeurigere diagnoses te stellen. We willen onszelf dus niet beperken tot nierstenen of nieren. We zien dit project als een mooi uitgangspunt om onszelf als team verder te ontwikkelen en samenwerkingsverbanden met ziekenhuizen en artsen op te zetten en uit te bouwen.