Gratis Open Access publiceren bij Springer: tijdelijke stop 2022

30 september 2022
Het maximum aantal open access-artikelen dat in 2022 kosteloos bij Springer Nature kan worden gepubliceerd, wordt naar verwachting begin november bereikt.

Met de uitgever corresponderende auteurs die geaffilieerd zijn aan de Nederlandse universiteiten, universitaire medische centra en KNAW-instituten kunnen sinds 2015 kosteloos open access publiceren in een groot aantal Springer Nature-tijdschriften. Het aantal kosteloze open access-artikelen onder deze consortiumovereenkomst is echter beperkt tot 2.080 per jaar. Dit aantal wordt naar verwachting voor 2022 begin november bereikt.

Wat zijn de gevolgen?
Wordt je manuscript geaccepteerd voor publicatie tussen het moment waarop het maximum is bereikt en 1 januari 2023? Dan biedt Springer Nature nog steeds de mogelijkheid om het open access te publiceren, maar de kosten worden niet meer gedekt door de consortiumovereenkomst. Kies je voor open access tegen betaling, dan ontvang je dus zelf de factuur. Auteurs die hun artikel open access willen delen en acceptatie van het manuscript tussen november en december verwachten, wordt geadviseerd contact op te nemen met de Universiteitsbibliotheek.

De huidige overeenkomst met Springer Nature is ook van toepassing voor 2023, inclusief het maximum aantal van 2.080 kosteloze open access publicaties. Voor manuscripten geaccepteerd in januari 2023 of later in het jaar is kosteloos open access weer beschikbaar totdat het jaarlijkse maximum is bereikt.

Wat kun je doen?
Onderzoekers die geïnformeerd willen worden over de status kunnen zich registreren voor een ‘notify-me service. Deze service kan ook gebruikt worden om updates te ontvangen over andere uitgevers met een maximum aantal open access-publicaties.

Heb je vragen of zoek je naar een andere manier om je artikel open access te publiceren? Neem dan contact op met openaccess.ub@vu.nl.

Heb je vragen over Open Access publiceren?

Neem contact op met het Open Access-team van de Universiteitsbibliotheek!

openaccess@vu.nl

Contactpersoon