ETF’s: nieuwe gouden eieren voor beleggers of gebakken lucht?

15 maart 2022
Beleggen in exchange-traded-funds (ETF’s) wordt steeds populairder. In tegenstelling tot traditionele beleggingsfondsen bieden ETF’s een grotere kans om betere rendementen te krijgen tegen lage kosten en met een brede spreiding. Toch is voorzichtigheid geboden, zegt financieel onderzoeker Egle Karmaziene (Vrije Universiteit Amsterdam), want ondanks de stijgende populariteit begrijpen financiële experts nog steeds niet helemaal hoe de ETF-handel de onderliggende waarden van bedrijfsaandelen beïnvloedt.

Maar wat zijn ETF’s exact? ETF’s zijn het beste te omschrijven als aandelen of obligaties die in een mandje zijn samengebundeld en de onderliggende waarde van een bepaalde beursindex volgen. Hoewel ETF’s op zich prima beleggingen zijn, zitten er toch twee soorten risico’s aan vast: systematisch risico (een risico dat meerdere activa tegelijk kan beïnvloeden) en idiosyncratisch risico (een risico dat alleen een aandeel of obligatie van een bepaald bedrijf beïnvloedt).

Primaire en secundaire markten
De meeste economen focussen alleen op de ETF-effecten van de primaire markt. Karmaziene vindt dat allesbehalve logisch. “Meer dan 80% van de beurstransacties en behaalde opbrengsten of verliezen gebeuren juist in de secundaire markt. Voor een belegger is dus de secundaire markt de meest interessante plek om in te handelen. Toch weten we weinig over hoe economische trends de ETF’s in die markt beïnvloeden. Dit heeft deels te maken omdat ETF-transacties verder uit het zicht van de toezichthouders verhandeld worden.”

Dit was voor Karmaziene en haar Amerikaanse collega Caitlin D.Dannhauser (Villanova University) reden genoeg om in de wereld van de ETF’s te duiken.

Co-movement
Academici neigen te denken dat als de gezamenlijke ETF-handel naar boven en beneden fluctueert - de zogeheten co-movement - rendementen van de onderliggende waarden meebewegen en meer systematische risico’s creëren, wat beleggers verachten. Volgens Karmaziene en Dannhauser klopt deze bewering niet. Sterker nog, systematische risico’s verbeteren juist de wijze waarop bedrijfsinformatie of economisch nieuws in de activaprijs bij vaak verhandelde ETF’s correct wordt verwerkt.

Regulering
Karmaziene: “Ons onderzoek richt zich voornamelijk op ETF-obligaties om ook het proces voor kleine particulieren inzichtelijk te maken. De meesten van hen hebben geen toegang tot de secundaire markt en denken dat het behalen van rendementen voornamelijk in de primaire markt plaatsvindt. De minimale investeringsprijs van $100.000 voor een ETF schrikt velen ook af. Maar met het kopen van ETF-obligaties loop je juist minder risico’s, want je handelt eigenlijk in schulden en deze verliezen zelden hun waarde.”

De VU-onderzoeker hoopt in ieder geval dat haar onderzoek toezichthouders inzichten geeft welke reguleringen het beste zijn om ETF’s optimaal te laten opereren. “Marktprocedures zijn zo ingericht dat ze nu voornamelijk grote investeerders en banken bevoordelen. Ik ben wel bang dat beleidsmakers ETF’s te strak willen reguleren, waardoor ze te duur worden en te moeilijk om ze te verhandelen. Hierdoor worden kleine particulieren buitenspel gezet.”

Lees het hele onderzoek The Two Sides of the Coroporate Bond ETF Liquidity Transformation van Egle Karmaziene en Caitlin D. Dannhauser.