Econoom Titus Galama ontvangt Europese subsidie

13 april 2022
Titus Galama heeft afgelopen week de Marie Skłodowska-Curie Actie-subsidie (MSCA) ontvangen van de Europese Commissie.

De econoom, die namens de SBE gelieerd is aan het European Social Science Genetics Network (ESSGN)-project, zal een deel van het subsidiegeld (€548,740) samen met wetenschappers en studenten van de VU, besteden aan het bestuderen van de relatie tussen genen (nature) en omgeving (nurture) in gezondheid, educatie en werk. Eén van de speerpunten is het beter begrijpen van de oorzaken van ongelijkheid.

ESSGN-project
Het ESSGN-project is een consortium van verschillende universiteiten en niet-academische instituten waar onder andere VU Amsterdam, de Erasmus Universiteit, Oxford University, WHO’s IARC, KNAW, RAND en het Britse ministerie voor wetenschap aan deelnemen. Elk jaar worden er zeven academische begunstigden met een gedeelde belangstelling voor sociaalwetenschappelijke genetica samengebracht om bijvoorbeeld genetische informatie te gebruiken om inzichten te verbeteren in eeuwenoude vraagstukken in de sociale wetenschappen. Het doel is zodoende de volgende generatie wetenschappers via training in dit nieuwe vakgebied op te leiden. Bij deze bijeenkomsten worden thema's besproken zoals de oorsprong van ongelijkheid, het oeroude debat van "nature versus nurture" en de mate waarin de wisselwerking tussen omgeving en genen van belang is voor de vormgeving van het leven van individuen.

MSCA-subsidie
De Marie Skłodowska-Curie Actie-subsidie (MSCA), vernoemd naar de Pools-Franse Nobelprijswinnares voor Schei- en Natuurkunde, is onderdeel van het Europese Horizon Doctoraal Netwerk-programma en zet zich in om hooggekwalificeerde doctoraal-kandidaten op te leiden en hun projecten financieel te ondersteunen.