Het jaar 2020: VU Amsterdam, midden in de samenleving

25 juni 2021
Het jaar 2020 was om vele redenen bijzonder. Vanwege corona werden we gedwongen veelal online te werken en te studeren, en om onze universiteit in te richten tot een anderhalve-meter-universiteit. Ook vormde dit jaar het startpunt van ons jubileumjaar, het Kuyperjaar. In de Terugblik 2020 en het Jaarverslag 2020 kijken we graag terug op enkele in het oog springende en memorabele momenten.

Het Corona Research Fonds, het Covid-19-platform van het Athena Instituut, Caring Universities en de gratis Covid-19 zoekmachine van Findest. Dit is slechts een greep van de vele initiatieven die de VU-gemeenschap met partners gedurende het coronajaar 2020 heeft opgezet. Ook moest het onderwijs naar een hybride vorm, met een nadruk op online. Met elkaar is er hard gewerkt in moeilijke omstandigheden en is uitzonderlijke veerkracht, wendbaarheid en betrokkenheid getoond.

2020 was ook het jaar dat Vrije Universiteit Amsterdam 140 jaar is geworden. Met de Opening Academisch Jaar hebben wij het Kuyperjaar gestart met de Kuyper Challenge en veel voorbeelden van sociaal ondernemen. Tijdens de Dies Natalis heeft Hare Majesteit Koningin Máxima ook het belang van ondernemerschap en in het bijzonder de rol van het MKB benadrukt. Daarnaast werden we in 2020 uitgeroepen tot de meest duurzame universiteit van Nederland en hebben wij ons solidair verklaard met de Black Lives Matter-beweging.

VU heeft in 2020 opnieuw laten zien midden in de samenleving te staan.

Benieuwd naar deze verhalen en meer inspirerende voorbeelden van de VU in 2020? Ga hierheen om de Terugblik ‘Vrije Universiteit Amsterdam: midden in de samenleving 2020’ te bekijken. Het volledige Jaarverslag 2020 is op de nieuwe jaarverslagwebsite jaarverslag.vu.nl te lezen.