Grote studententevredenheid bij opleidingen Geesteswetenschappen

12 november 2021
Zo ontvangt de bacheloropleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur het predicaat ‘topopleiding’. En de opleidingen Geschiedenis, Philosophy, Politics & Economics (PPE), Communicatie- en Informatiewetenschappen, Literature and Society en Media, Kunst, Design en Architectuur scoren allen vier van de vijf sterren.

Uit de Keuzegids Universiteiten 2022 blijkt dat studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) het meest tevreden zijn over de bacheloropleidingen Aardwetenschappen, Biologie, Theologie, Griekse en Latijnse Taal en Cultuur en Geneeskunde. Deze horen hierdoor tot de beste in Nederland en verdienen het predicaat ‘topopleiding’. In de Keuzegids staat de VU dit jaar op een gedeelde derde plaats onder de brede klassieke universiteiten.

De opleidingen Geschiedenis, Medische Natuurwetenschappen, Farmaceutische Wetenschappen, Sociologie, Philosophy, Politics & Economics, Communicatie- en Informatie Wetenschappen, Literature and Society, Econometrie en Operationele Research , Media, Kunst, Design en Architectuur scoren in de gids allen vier van de vijf sterren.

Kwaliteitsmeting op basis van NSE21
De kwaliteitsmeting van de Keuzegids is gebaseerd op de studentenoordelen, afkomstig uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2021. Door de nieuwe opzet van de enquête zijn de beoordelingsthema’s (inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding, loopbaan en sfeer) anders dan in voorgaande jaren, waardoor er sprake is van een nulmeting. De nieuwe rankings van de best scorende universiteiten zijn daardoor niet vergelijkbaar met die van voorgaande jaren.

Hoge waardering
Mirjam van Praag, rector a.i., “Ik ben enorm trots op dit resultaat. Onze docenten en ondersteuners hebben een topprestatie geleverd, zeker gezien de moeilijke omstandigheden door COVID-19 en de hoge werkdruk. We gaan de goede resultaten vieren en uiteraard verbeteringen aanbrengen waar die door de NSE gesuggereerd worden. Deze feedback van studenten is waardevol voor ons."

In de ranglijst van klassieke universiteiten staat de Universiteit Utrecht op één en de Radboud Universiteit Nijmegen op twee.  De VU deelt haar derde plaats met de Universiteit Leiden en de Rijksuniversiteit Groningen.